Olen tällä viikolla törmännyt muutamaan itselleni hyvin nostalgisia fiiliksiä tuovaan kampanjaan. Näistä inspiroituneena päätin nostaa tunteiden merkityksellisyyttä esille markkinoinnin osana.

Kohtaamiset

17,4k katselukertaa ja Pokémon-kortit. Näistä tekijöistä rakentuu 14 tuntia sitten julkaistu TikTok-video, jossa kuvaaja kävi McDonaldsin autokaistalla hakemassa Happy Meal -aterian. McDonald’silla on parhaillaan käynnissä Pokémon-aiheinen kampanja, mutta tämän TikTok-videon keskiössä ei ollut niinkään McDonald’s, vaan tämän kampanjan oma Happy Meal -boxi ja sen mukana tulevat Pokémon-kortit.

Klikkaamalla #pokemon25thanniversary aukesi liuta samankaltaisia videoita. Ensimmäisellä videolla oli 131,4k tykkäystä ja 787,7k katselukertaa. Kumpaakaan näistä TikTok-videoista ei ole tehnyt McDonald’s eikä kyseessä ole myöskään kaupallinen yhteistyö, vaan aidosti iloiset fiilistelevät kuluttajat.

Toisena törmäsin keittiön pöydälleni ilmestyneeseen Mini Gameboyn tapaiseen laitteeseen, joka oli osana NOCCOn pr-kampanjaa.

Molempien näiden asioiden kohtaaminen herätti itsessäni samoja nostalgisia iloisia tunteita sekä erilaisia muistoja.

Kampanjan taustalla

Vahvat viestit ja tunteet ovatkin tehokkaita tapoja vahvistaa niin brändiä kuin brändimielikuvia. Tunnepitoiset kampanjat voitaisiinkin asettaa järkivetoisten ohi, sillä ne luovat vahvaa vaikutusta niin erottautumisen, imagon kuin sitoutumisen teemoilla. Tietenkin on muistettava, että faktat vahvistavat ja selkeyttävät, kun taas tunteet puolestaan luovat muistijälkiä.

Kampanjamarkkinoinnin ja brändin vahvistaminen vaatii aina kärsivällisyyttä sekä uskallusta kokeilla. Tulokselliset kampanjat vahvistavat niin myyntiä, mielikuvia kuin asiakasuskollisuutta. Onnistuneet kampanjat vaativat kuitenkin hyvän suunnitelman sekä ajatuksen taakseen, jotta se aidosti vetoaa kohderyhmään.

Kun kampanjan sisältö ja viesti kolahtavat vastaanottajaan, tekevät ihmiset jatkossa myös markkinointia puolestasi.

Kiinnostuitko kampanjasuunnittelusta? Me Kuplilla tuotamme kampanjasuunnitelmia sekä luomme kampanjasivustoja. Ota yhteyttä!

Henna Viertoma
Projektipäällikkö
henna.viertoma@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: