Matkaa kanssamme 1930-luvulle!

Ihastuttava Suomen itsenäisyyden ajan historia pitää sisällään monta mielenkiintoista menestystarinaa. Mainonnan ja markkinoinnin historia on kulkenut käsikädessä maamme kehittymisen ja taloudellisen tilanteen kanssa. Mainoksista voi huomata teknologian kehittymisen, erilaisten tuotteiden kehityskaaren ja ajan hengen, josta esimerkiksi kielenkäyttö ja kuvitus viestii. Matkatkaamme taas yhdessä mainonnan mielenkiintoiseen historiaan 1930-luvulle!

Tällä kertaa mainos on video, jonka löydät alta tai täältä! Lukukokemuksen takaamiseksi kannattaa video katsoa tässä kohtaa.

Uusia tuulia mainosalalle

1930-luvun Lux-palasaippuan mainoksessa huomaat markkinoinnin ja elokuvataiteen aloille tärkeän kehitysaskeleen, äänen tallentamisen. Liikkuva mainos on ollut aikanaan kuin pienoiselokuva ja edelleen siitä huomaa dramaattisen hienostuneen korostuksen. Naisen ääni muistuttaa lempeästi vanhan ajan suomalaisista elokuvista. Mainoksia onkin kautta aikojen esitetty erityisesti elokuvien lämppäreinä ja niin tehdään edelleen tänäkin päivänä.

Suomalainen Lux-saippua

Mainoksen alussa matkataan suomalaiseen kotiin, jossa nainen viettää aikaansa aamutakissa tuoksutellen ihastuttavaa kukkakimppua. Kimppu muuntuu valkoiseksi saippuapalaksi ja nainen suuntaa kylpyhuoneeseen saippuaa kantaen. Hän laittaa sen altaaseen ja aikoo peseytyä sen runsaassa vaahdossa. Koko mainoksen alun soi musiikki ja katsoja saa seurata mielenkiinnolla tarinan etenemistä. Sitten katsojaa herätellään tekstin voimin ja paljastetaan, että kyseessä on Lux Toilet soap, joka on Åströmin Turun saippuatehtaan tuote. Vasta mainoksen loppuhuipennukseksi tarjoillaan kuulijoille myyntilause ihastuttavalla naisäänellä ”Valkoinen, aistikas, ihastuttava tuoksu sekä kotimaista työtä”.

Kotimainen valmistus ja tuotteistus sekä ulkomailta omaksuttu valmistusmenetelmä ja eksoottisten raaka-aineiden kuten kookosöljyn käyttäminen on todella ollut luksusta. Lux-saippuaa nostettiinkin esille nimenomaan sen valkoisen sävyn, ihastuttavan tuoksun ja ylellisen pehmeän vaahdon ansioista. Mainoksen kohderyhmä tulee helposti esille ja saippuan ylellinen, luksustyylinen esittely tekee siitä erityisen haluttavan tuotteen. Suomalaisuus ja suomalaisen työn arvostaminen nostetaan esille mainoksen lopussa, jotta kuulijalle jää mieleen kotimainen tuote, vaikka nimi onkin englanninkielinen.

Tarinallisuus

Mainoksessa nousee esille yksinkertainen ja selkeä tyyli, joka luo tuotteen ympärille oman maailmansa. Kuvitus on kaunista, käsintehtyä ja tyylikästä. Äänimaailmasta ja naisen tyylistä heijastelee ylellisyyden ja puhtauden arvostus. Tuote ja sen arvot astuvat selkeästi esiin mainoksessa. Se tarjoaa unelman paremmasta huomisesta, sillä on muistettava, ettei tuolla aikakaudella kaikissa asunnoissa edes ollut sisävessaa tai kylpyhuonetta.

Mielikuvan luominen tarinan kautta on edelleen tärkeää. Markkinointi ja mainonta pyrkii luomaan tunnetiloja kuluttajalle ja niiden pohjalta jäämään asiakkaan mieleen. Jonakin päivänä muiston toivotaan konkretisoituvan tuotteen ostamisena. On jäätävä mieleen, niin sanotusti asiakkaan huulille.

Kupli valitsi Lux-saippuamainoksien 1930-luvun parhaaksi mainokseksi, koska koki sen toteutuksen olevan aikakaudellaan puhutteleva. Uudet teknologiat ja niiden käyttäminen osana markkinointia ja mainontaa on tärkeää. Maailma, jossa elämme muuttuu jatkuvasti ja se, joka seuraa muutosta ja on valmiina omaksumaan uutta, omaa myös hyvät mahdollisuudet jäädä asiakkaan mieleen.

Tiesitkö tätä?
Vuonna 1930 WC oli vain yhdeksässä asunnossa sadasta ja kylpyhuone kahdessa asunnossa sadasta.

 

Kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta löydät kootusti yhdeltä sivulta: Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia.

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: