Meltwater Social Summitissa asiaa brändeistä ja arvoista

Meltwater Social Summit keräsi 21.5.2019 markkinointi- ja viestintäammattilaisia Lasipalatsin Bio Rexiin. Suomessa nyt ensimmäistä kertaa järjestetyn tapahtuman puhujiksi oli saatu huippunimiä, katsomo olikin tupaten täynnä! Sisältö ei pettänyt odotuksia, asiaa tuli monista eri näkökulmista ja pureskeltavaa riittää vielä pitkälle.

Perinteisen brändin uudistus

Pauligin Tomi Wirtanen puhui perinteisen brändin uudistamisesta omien kokemustensa pohjalta. Hänen mukaansa toimialoilla on usein riskinä jumittua tietynlaiseen mielikuvamarkkinointiin. Kahvin kohdalla se voi olla seesteinen aamu, hieno kahvihetki upeine auringonnousuineen.

Perinteisistä toimialakonventioista pitäisi päästä erottumaan ja uskallettava myös nauraa itselleen. Markkinointiviestinnän tulisikin Wirtasen mukaan muuttua enemmän populaarikulttuurin suuntaan, jolloin asiakkaat haluaisivat tosiaan kuluttaa sitä, eikä se tuntuisi enää pakkopullalta.

Kun brändiä lähdetään venyttämään uusille alueille, kannattaa kuitenkin pitää mielessä, ettei harhaudu liian kauas alkuperäisestä aiheesta. Wirtanen totesikin venytyksen olevan kuin urheilua: paikallaan ollessa mikään ei kehity, mutta toisaalta liikaa repäistessä voi loukkaantua. Sama koskee yhteiskunnallisten asioiden kommentointia: jos otetaan kantaa, on ulkopuolisen pystyttävä heti näkemään asian yhteys yrityksen varsinaiseen toimintaan.

Tomi Wirtanen antoi myös hyvän vinkin markkinointitoimistojen asiakkaille: muista aina antaa hyvät taustatiedot ja kertoa mahdollisimman tarkasti, mitä haluat! Näin yhteistyöllänne on parhaat mahdollisuudet onnistua.

Asiakkaista faneiksi

Nea Hanén kertoi, miten hienosti Mustin ja Mirri on koukuttanut asiakkaat faneiksi. Muutaman vuoden aikana yritys on saanut sekä yrityksen omat kanavat aktiivisiksi, mutta myös asiakkaat julkaisemaan omia sisältöjä ja osallistumaan keskusteluun.

Hanén korosti vuorovaikutuksen, arvopohjaisen markkinoinnin ja osallistamisen tärkeyttä. Vuorovaikutusta Mustilla ja Mirrillä on rakennettu luomalla aitoja virtuaalikohtaamisia myymäläkohtaamisten lisäksi. Asiakkaiden kommentteihin ja postauksiin siis reagoidaan nopeasti ja keskustellen.

Asiakkaita on osallistettu aktiivisesti kilpailuilla ja hakemalla mm. arjen tassusankareita. Osallistaminen tuo inspiraatiota niin asiakkaalle kuin yrityksellekin. Samalla kerätään aktiivisesti asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita, jotka otetaan huomioon tulevia julkaisuja suunniteltaessa.

Asiakkaiden kanssa jaetut arvot ovat tärkeitä. Jopa 90 % Mustin ja Mirrin työntekijöistä omistaa itsekin lemmikin, joten he jakavat samat ilot ja huolet kohderyhmän kanssa. Yritys on myös uskaltanut ottaa näkyvästi kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun, kuten pentutehtailuun. Kaiken tekemisen keskiössä pidetään aina lemmikkien hyvinvointi.

Puheenvuoro herätti monenlaisia ajatuksia. Joidenkin organisaatioiden markkinointiviestinnässä vastaavan somepöhinän aikaansaanti on mahdollista, mutta toki on paljon niitäkin, joilla vastaava ei hurjastakaan yrittämisestä huolimatta onnistu. Lemmikit ovat varmasti tarpeeksi kevyt ja positiivinen aihe, joiden ympärille on tavallista helpompi kerätä innokas ja tyytyväinen fanijoukko.

Arvoja ja e-urheilua

Havu Gamingin Sani Leino herätteli yleisöä tajuamaan, miten suuret yleisöt e-urheilulla on nykypäivänä. Suomessakin sillä on jo nuorten miesten keskuudessa enemmän seuraajia, kuin perinteisellä jääkiekolla. Ei mikään pikkujuttu siis! Mainostajille e-urheilu tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet näkyvyyteen.

Pihlajalinnan Pauli Waroman puheenvuorossa oli aiheena ”Arvopohjainen markkinointi, kun alla kuohuu”. Viimeaikaisen yhteiskunnallisen keskustelun pohjalta hyvää somepöhinää on tosiaan hankalampi nostattaa Pihlajalinnan, kuin Mustin ja Mirrin tapauksessa. Yritysten toiminnassa tehdään ajoittain virheitä, joillakin aloilla niillä on kohtalokkaammat ja näkyvämmät seuraukset, kuin toisilla. Waroma korostikin, että virheistä saadut opit on tuotava käytäntöön ja omista arvoista on pidettävä kiinni.

Muitakin hyviä puheenvuoroja kuultiin. Kiitokset Meltwaterille hyvin järjestetystä Social Summitista ja kaikille esiintyjille ajatusten herättämisestä ja uusista ideoista!

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Teemme asiakasyrityksistämme houkuttelevia. Lue palveluistamme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: