Mieti markkinointia kokonaisuutena!

Monesti, kun markkinointia aletaan tekemään ilman kunnon suunnitelmallisuutta, saattaa tuloksena olla melkoinen sekasotku. Tehdään Facebook-kamppista, tilataan lehtimainos, tehdään blogimarkkinointia… Monesti nämä kaikki toimenpiteet voivat olla täysin yhtenemättömiä keskenään, jos markkinointia ei ole suunniteltu kokonaisuutena vaan lätkitään sisältöä ja kampanjoita sinne minne sattuu. Eri kanavien markkinoinnin tulisi olla yhtenäistä ja tukea toisiaan. Esimerkiksi digimarkkinoinnissa ei ole yhdentekevää minkälaiset nettisivut ovat – jos muu markkinointi on visuaalisesti tietynlaista, on myös nettisivujen viestittävä samaa henkeä.

Suunnittele kunnolla

Taas jälleen: suunnittelu on kaiken a & o. Jos yritykselläsi ei ole markkinointisuunnitelmaa, tee se nyt. Mieti laajasti: missä kaikkialla yrityksesi haluaa markkinoida? Tekeekö se pelkästään digimarkkinointia vai haluaako se myös kadunvarsimainoksia? Haluaako yritys näkyä Instagramissa, mutta myös paperisessa asiakaslehdessä? Joka tapauksessa, kaikkien kanavien sisältö täytyy suunnitella toisiaan tukevaksi. Missä kanavassa julkaistaan milloinkin ja mitä?

Muista pääviestit jokaisessa kanavassa

Suunnittelun ohessa on hyvä miettiä yhtenäinen linja yrityksen äänelle, eli miettiä pääviestit kuntoon ennen mitään markkinointitoimenpiteitä. Tietysti markkinointi täytyy sopeuttaa jokaiseen kanavaan sopivaksi, ja esimerkiksi  Instagramissa yritys viestii eri tavalla kuin vaikka Hesarin mainoksessa, mutta pääviestit tulisi kuitenkin nähtävillä kanavasta riippumatta. Toki yrityksillä voi olla monia kohderyhmiä ja sitä kautta myös erilaisia lähestymistapoja, mutta yrityksen pääviestit tulisi olla selkeitä huolimatta siitä, mikä kohderyhmä on kyseessä.

Ei yksittäisiä toimenpiteitä, vaan eheä kokonaisuus

Markkinointia ei siis pitäisi nähdä yksittäisinä toimenpiteinä ja jonakin sellaisena asiana, jota tehdään silloin, kun pitää saada tarjouskampanja ulos.  Markkinointi on paljon laajempi kokonaisuus kuin yksittäinen kampanja, ja yksittäisellä kampanjalla ei voi pelastaa kaikkea, jos markkinointi ei ole kokonaisuutena kunnossa. Lyhytkatseinen markkinointiajattelu ja yksittäiset toimenpiteet harvoin johtavat yhtä hyvään mielikuvaan yrityksestä kuin suunnitelmallinen tekeminen.

Laitetaanko yhdessä yrityksenne markkinoinnin kokonaisuus kuntoon? Ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: