Mihin sinä kiinnität huomion mainoksessa?

Mainoksiin törmää päivittäin jatkuvalla syötöllä niin verkossa kuin kadulla. Osan mainoksista ohittaa heti kiinnittämättä niihin lainkaan huomiota, mutta osaa jää katsomaan ja tutkimaan tarkemmin. Kiinnitätkö sinä ensin huomion kokonaisuuteen, visuaalisesti tyylikkääseen asetteluun vai -50 % tarjoukseen?

Tutkimus selvitti, mihin suomalaiset kiinnittävät huomiota some-mainoksissa

Markkinointiuutiset selvitti tutkimustoimisto Iro Researchin kanssa suomalaisten suhtautumista sosiaalisen median mainontaan.

Tutkimuksen mukaan some-mainoksissa vastaajien huomion herättävät parhaiten tarjoukset (35 % vastaajista). Sen jälkeen huomiota herättivät eniten vastaajien keskuudessa tiedot tuotteista ja tapahtumista, huomiota herättävä mainoskuva tai -video tai oivaltava idea. Kuhunkin edellämainituista kiinnitti huomionsa noin 30 prosenttia vastaajista. Mielenkiintoista oli, että naisvastaajien kohdalla korostuivat tarjoukset: jopa 44 % naisvastaajista nimesi tarjoukset tärkeimmäksi asiaksi tarjouksesta.

Ikäryhmistä tarjouksista olivat eniten kiinnostuneita 25–34-vuotiaat vastaajat (57 %). Eläkeikäisistä vain 18 % kertoi kiinnittävänsä eniten huomiota tarjouksiin.

Oivaltavat ideat vai tarjoukset?

Suomalaisia on perinteisesti pidetty tarjoushaukkoina, mutta edellä mainittu tutkimus osoittaa sen, että muihinkin asioihin kiinnitetään huomiota.

Allekirjoittaneen mielestä mainos on onnistunut silloin, kun siitä käy selkeästi ilmi mitä mainostetaan ja se tehdään oivaltavasti, selkeästi tai tyylikkäästi – riippuen, millainen tuote on kyseessä. Ja pakko se on myöntää, että oivaltavat mainokset jäävät mieleen pitkäksikin aikaa! Tarjouksiin tulee kiinnitettyä huomiota vain silloin, jos kyseessä on nimenomaisesti joku asia, jonka hankkimista olen pohtinut. Muuten ohitan alennusmainokset saman tien. Toinen kuluttaja saattaa puolestaan pitää siitä, että on selkeästi kahvipaketin kuva ja sen tarjousprosentti, eivätkä kaipaa sen syvällisempiä merkityksiä.

Kumpi kiinnittää sinun huomiosi mainoksessa – mojovat tarjoukset vai oivaltava idea? Vai kenties molemmat?

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: