Mihin Twitteriä käytetään?

Twitter tuntuu jääneen muiden suurten some-kanavien jalkoihin, siellä kuitenkin tapahtuu paljon edelleen. Oikein käytettynä se on hyvä kanava yritysten ja muiden organisaatioiden asioiden läpiviemiselle. Keitä Twitterissä tavoittaa ja mitä kaikkea siellä voi tehdä?

Twitterissä tavoittaa toimittajia ja päättäjiä

Jos tahdot saada viestisi läpi toimittajille, kannattaa sinun olla aktiivinen Twitterissä. Kanava kuhisee toimittajia ja muita viestinnän asiantuntijoita. On varsin mahdollista, että hyviä juttuaiheita jatkuvasti haisteleva toimittaja tai bloggari bongaa julkaisusi ja saa siitä aihetta seuraavaan juttuunsa.

Twitteriä käyttävät myös lukuisat poliitikot ja päättäjät, erityisesti vaalien alla on vilkasta. Twitter on siis hyvä kanava tuoda omaa asiaansa heidän tietoisuuteensa. Sama tietenkin pätee aina myös toisinpäin: toimittajat, poliitikot ja päättäjät voivat nostaa omia artikkeleitaan tai tärkeinä pitämiään asioita esille ja herättää niistä keskustelua. Viestinnän alan asiat ovat aina agendalla.

Läheskään jokainen twiitti ei tietenkään ole suksee. Jotta Twitterissä tavoittaisi suuren yleisön, on siellä oltava aktiivinen. Julkaisujen määrä on valtava ja niiden virta vain soljuu käyttäjän silmien edessä. Loppujen lopuksi hyvin harva twiitti jää oikeasti mieleen tai johtaa klikkauksen.

Aihetunnisteet eli hashtagit ovat tuttuja muistakin some-kanavista, ne ovat vahva osa myös Twitteriä. Hashtagilla löydät tietystä aiheesta käytävät keskustelut ja järjestelmä myös nostaa esille pinnalla olevia eli trendaavia aiheita. Näet siis nopeasti, jos jokin uutinen on juuri noussut päivän puheenaiheeksi. Oman profiilin kuvaukseen kannattaa liittää ne hashtagit, joista sinä tai yrityksesi pääasiassa twiittaatte, näin muut samanhenkiset löytävät tilin helpommin.

Livetwiittausta ja keskustelua tapahtumassa

Seminaarien yhteydessä järjestäjä ilmoittaa usein hashtagin, jota toivotaan käytettävän tapahtumassa tehtävien julkaisujen yhteydessä. Tapahtuman osallistujat voivat käydä näin keskustelua tapahtuman teemoista jo tapahtuman aikana lavaohjelmaa häiritsemättä. Usein Twitterin kautta esitettyjä kysymyksiä poimitaan joskus myös lavakeskusteluun. Twitterin ja Instagramin julkaisuista voidaan nostaa myös esimerkkejä suurelle someseinälle.

Livetwiittaus tarkoittaa sitä, että joku seuraa tietyn tapahtuman ohjelmaa ja raportoi siitä aktiivisesti reaaliajassa Twitterissä tiettyä hashtagia käyttäen. Livetwiittaaja nostaa yleensä puheenvuoroista ja keskusteluista esille omasta mielestään tärkeimmät asiat. Twitterin kautta voi lähettää myös livevideota tapahtumasta Periscope-palvelussa.

Jos tuntuu siltä, että liian moni seuraamistasi tileistä kohisee tapahtumasta, joka ei kiinnosta sinua, voit hiljentää tietyn sanan (esim. tapahtuman hashtag), jolloin sen sisältävät twiitit eivät ilmesty enää uutisvirtaasi. Hiljennyksen voi tehdä myös tietylle tilille, jos ei halua kokonaan estää sitä.

TV-ohjelmien nostattamat keskustelut

Vaikka tällä kertaa käsittelemmekin Twitteriä enemmän yrityksen tai henkilöbrändin kannalta, on mainittava vielä hupikäyttäjätkin, jotka ilmestyvät paikalle silloin, kun TV:ssä näytetään jotain kommentoimisen arvoista. Euroviisut, isot urheilukisat, kotimaiset realityt ja talenttikilpailut kohottavat usein maan twiittausaktiivisuuden kattoon. Toki keskustelua käydään myös asiaohjelmista.

Moni on perustanut Twitter-tilin pelkästään esim. urheilu- tai TV-kommentointia varten. Aktiivinen keskustelu ja pelkästään sen seuraaminen tuo ohjelman katsomiseen kokonaan uuden ulottuvuuden! Jotkin ohjelmat nostavat twiittejä mukaan myös TV-ruutuun lähetyksen aikana, mikä tietenkin osaltaan nostaa aktiivisuutta entisestään.

Rohkeasti mukaan Twitteriin

Jos on käyttänyt aiemmin muita somekanavia, voi Twitter-keskustelujen seuraaminen vaatia totuttelua. Twiitteihin tulevat vastaukset ja niistä viriävä keskustelu ei näy yhtenä julkaisuna, jonka alla olisivat kaikki kommentit, vaan jokainen kommenttikin on oma erillinen julkaisunsa. Koko keskustelun saa toki auki, mutta siinä voi olla monta haaraa, kun yhteen kommenttiin on tullut monta vastausta.

Kannattaa kuitenkin lähteä rohkeasti mukaan Twitterin pyörteisiin, alkuun voit päästä aiheesta aiemmin julkaistun blogipostauksemme avulla. Se saattaa imaista sinut mukaansa yllättävän tiukasti, jos annat sille mahdollisuuden!

Tarvitsetko apua yrityksen sosiaalisen median kanavien käyttöönotossa, markkinoinnin suunnittelussa tai päivitysten tekemisessä? Ota yhteyttä, Kuplin asiantunteva tiimi auttaa mielellään!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: