Kohderyhmän ja kohderyhmien tunnistaminen on yksi markkinoinnin ja viestinnän keskeisistä haasteista. Kaikkea ei voi myydä kaikille, tai voi, mutta tulokset jäävät helposti todella laihoiksi. Niinpä aika ajoin on hyvä palata miettimään perin pohjin sitä mikä on yrityksesi kohderyhmä. Kenelle oikeasti markkinointia, viestintää ja myyntiä tehdään?

Kohderyhmiä voi olla useita, mutta jos ne poikkeavat merkittävästi toisistaan on markkinoinnissakin syytä olla tarkkana, etteivät viestit sekoitu ja aiheuta hämmennystä toisessa kohderyhmässä.

Perustiedoista liikkeelle

Kohderyhmää määrittäessä on hyvä aloittaa perustiedoista. Mitä sukupuolta he edustavat? Missä he asuvat ja liikkuvat? Minkä ikäisiä he ovat? Opiskelevatko, käyvätkö he töissä vai ovatko kenties eläkkeellä? Nämä perustiedot auttavat hahmottamaan lähtökohdat kohderyhmän määrittelylle.

Kohderyhmä – mikä heitä kiinnostaa?

Kohderyhmää ei voi kuitenkaan enää määritellä pelkästään iän, sukupuolen, maantieteellisen sijainnin avulla vaan on sukellettava syvemmälle näiden ihmisten elämään. Missä elämäntilanteessa he ovat? Mitä he tekevät vapaa-ajallaan? Mikä heitä kiinnostaa ja innostaa? Kohderyhmä saa olla mielellään mahdollisimman kapea ja tarkka niin saat kohdistettua juuri oikeanlaisia viestejä heille ja löydät oikeat kanavat, josta tavoitat heidät.

Tutustu heihin syvemmin

Kun kohderyhmä ja henkilöt alkavat olla selvillä on aika tehdä tutkimusta. Kerää tutkittua tietoa ja faktoja kohderyhmästäsi niin ajatuksesi eivät perustu pelkään mutu-tuntumaan.

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus helpottuu huomattavasti, kun tiedät kenelle markkinoit eli olet määritellyt ensin kohderyhmät huolella. Kohderyhmien määrittämisen jälkeen on helppo lähteä kartoittamaan kanavia, josta kohderyhmät tavoittaa ja miettimään viestejä, jotka iskevät kohderyhmään.

Mietitkö, mikä on tuotteesi tai palvelusi oikea kohderyhmä? Selvitetään se Kuplin asiakasymmärryksen ja markkinointisuunnitelun palveluiden avulla, ota yhteyttä!

 

Mari Orpana

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: