Miksi avainsana-analyysi voi olla hyödyllinen ennen verkkosivu-uudistusta?

Onko yrityksellesi tulossa uudet verkkosivut tai verkkosivu-uudistus? Verkkosivujen ja Googlen merkitystä ei kannata unohtaa, kun asiakas etsii tietoa tuotteista ja palveluista. Ennen uudistamisprojektin käynnistämistä onkin hyvä pysähtyä miettimään sivuston sisältöjä. Löytyykö sivustolta asiakkaille relevantit tiedot selkeästi ja kattavasti? Kun sisällöt ovat kunnossa, parannat asiakaskokemusta sekä varmistat, että sivustosi nousee Googlen hakutuloksissa paremmin esille. Sisältöjen laadinnassa kannattaa ottaa avuksi avainsana-analyysi eli avainsanatutkimus.

Hyödynnä avainsana-analyysia sisältöjen suunnittelussa

Sivuston sisältöjen suunnittelu kannattaa aloittaa avainsana-analyysilla eli pohtimalla sitä, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaat saattaisivat hakea yrityksenne palveluita tai tuotteita. Suunnittelussa kannattaa hyödyntää avainsanatyökaluja, kuten Googlen avainsanojen suunnittelijaa, josta löydät potentiaalisten hakusanojen lisäksi tiedot kuukausittaisista hakumääristä ja trendeistä. Tärkeimpien avainsanojen pohjalta on hyvä lähteä luomaan sisältöä sivustolle.

Helppolukuiset ja kiinnostavat tekstisisällöt herättävät huomion ja kannustavat tutustumaan sivustoosi tarkemmin. Siksi varsinkin etusivun teksteihin kannattaa panostaa. Sisältöjen lisäksi myös sivujen otsikoinnit kannattaa miettiä avainsanojen pohjalta. Otsikoiden tulisi olla ytimekkäitä ja kuvaavia.

Pidä mielessä, ettet täytä tekstejä avainsanoilla hakukoneita ajatellen. Google saattaa heikentää sivuston sijoitusta hakutuloksissa, mikäli se havaitsee, että sivustolla on käytetty avainsanaluetteloita tai täysin muuhun sisältöön liittymättömiä avainsanoja.

Laadukas sisältö apuna hakusanamainonnassa

Sisältöjen suunnittelu kannattaa tehdä myös hakusanamainontaa silmällä pitäen. Kun verkkosivut ovat kunnossa, on helpompi lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan mainontaa. Esimerkiksi Googlen hakusanamainonnassa yksi laatupisteisiin vaikuttava osatekijä on laskeutumissivun käyttökokemus eli kokemus verkkosivusta, jolle henkilö päätyy mainosta klikattuaan. Kun laatupisteet ovat korkeita, klikkihinnat voivat laskea ja mainosten sijoitus parantua.

Yhteenveto

  1. Verkkosivujen ja Googlen merkitystä ei kannata unohtaa, kun asiakas etsii tietoa tuotteista tai palveluista.
  2. Varmista, että puhut samaa kieltä kuin asiakas. Tee avainsanatutkimusta siitä, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaat käyttävät.
  3. Luo selkeät ja kattavat tekstisisällöt avainsanojen ympärille. Muista oikeinkirjoitus.
  4. Kun verkkosivut ovat kunnossa, on helpompi lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan mainontaa. Esimerkiksi Googlen hakusanamainonnassa yksi laatupisteisiin vaikuttava osatekijä on laskeutumissivu eli sivu, jolle henkilö päätyy mainosta klikattuaan.

 

Mikäli tarvitset uudet verkkosivut tai apua sisältöjen laadintaan, ota rohkeasti yhteyttä – me Kuplilla autamme mielellämme!

 

Sanna Pyylampi

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: