Miksi digitoimistossa tuotetaan myös printtimateriaaleja?

Etusivullamme vierailevalle kerrotaan Kuplin olevan markkinointitoimisto jatkuvaan ja suunnitelmalliseen digimarkkinoinnin tekemiseen. Ja digimarkkinointiahan Kupli ydinpalvelunaan tekeekin. Kuplin graafikkona tuotan visuaalisia materiaaleja erilaisille digialustoille ja keskityn luomaan yritysilmeet niin, että ne pääsevät oikeuksiinsa digissä: verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Arkipäivämme pyörii digiympäristössä, mutta viikoittain materiaaleja tuotetaan myös painoaineistoiksi. Yritysilmeitä ja muita materiaaleja suunniteltaessa printtimedioita ei voi täysin sivuuttaa. Painotuotteille jäsenlehdistä esitteisiin ja tarroihin on edelleen laajasti kysyntää, sillä painotuote tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia digitaalisiin materiaaleihin verratessa.

Painotuotteen tulee olla laadukas

Näyttävä, laadukkaan tuntuinen painettu markkinointimateriaali viestii luotettavuudesta ja luo arvokkuutta. Painomateriaalin laadukkuuteen vaikuttavat erilaiset painotekniset sekä graafiset valinnat. Mikäli vertaat keskenään suosikki aikakauslehtesi sekä tavallisen sanomalehden paperia huomaat eron heti. Paperin paksuudessa on eroa ja toisessa saattaa olla kiiltävä pinta, toisessa matta. Näetkö lukea kaikki tekstit selkeästi ja erottuvatko kuvat edukseen? Kysymyksiin vastaamalla oikeanlainen painomateriaali löytyy kaikenlaisille painoaineistoille.

Tärkeää on valita oikeat materiaalit kullekin painotuotteelle. Esimerkiksi messuilla jaettava flaijeri on hyvä olla painettu ohuemmalle materiaalille kuin käyntikorttisi ja flaijerin pinta voi olla kiiltävä, käyntikortin taas matta.

Painetun lehden vahvuudet

Suosituimpia painomateriaaleja ovat erilaisten tapahtumaflaijereiden sekä esitteiden lisäksi lehdet. Sanoma, -aikakaus- ja jäsenlehdet antavat lukijalleen rauhaa ja oman hetken, jollaista verkkosisällöt eivät välttämättä pysty tarjoamaan. Digitaaliset kanavat on helppo sulkea pois hetkeksi ja keskittyä itseä kiinnostavan lehden pariin. Digitaalinen lehti ei pysty tarjoamaan samanlaista konkretiaa kuin painettu, ja konkreettinen lehti tarjoaa henkilökohtaisuutta, johon digisisällöt eivät aina yllä.

Vaikka digimateriaaleilla on huomattavampi mahdollisuus tavoittaa laajempia yleisöjä, on myös painomateriaaleilla edelleen oma paikkansa. Painomateriaali ei toimi pidemmän päälle yksinään vaan tarvitsee seurakseen helposti päivitettävissä olevia digialustoja. Parhaimmillaan painomateriaalit ovatkin toimiessaan käsi kädessä digitaalisen markkinoinnin kanssa.

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: