Oman brändin rakentaminen on vaikuttavin tapa markkinoida yritystä ja sen tarjoomaa.

B2B-yritykset usein painottavat omaa markkinointiaan ja mainontaansa erilaisiin lyhytaikaisiin myyntiä tukeviin aktivointeihin. Näillä tarkoitetaan sellaisia toimia, jolla pyritään saamaan viestin vastaanottajalta jokin ripeä tehokas reaktio, esimerkiksi yhteydenotto tai muu sitoutuminen. Yleisesti nämä voivat olla erilaisia kampanjoita, ja ne ovatkin erinomaisia keinoja taktisen markkinoinnin taustalle esimerkiksi pönkittämään lyhytaikaista myyntiä.

Riittävätkö lyhytaikaiset aktivoinnit takaamaan paikan oman kohderyhmän jäsenen mielessä?

LinkedInin tekemän tutkimuksen mukaisesti lyhytaikaisten aktivointien lisäksi B2B-yrityksien tulisi panostaa erityisesti pitkän aikavälin kasvun suhteen oman brändinsä rakentamiseen.

Vaikka oman toiminnan ja markkinoinnin kohderyhmänä olisi toinen yritys, on erittäin todennäköistä, että päätöksen kohdeorganisaatiossa tekevät ihmiset, jotka perustavat omat päätöksensä erilaisiin mielikuviin ja tunteisiin. On siis merkityksellistä ymmärtää, mitä oman kohderyhmän jäsenet kaipaavat ja arvostavat.

Uskonkin, että B2B-yrityksien brändien tulisi omaksua H2H-viestinnän (ihmiseltä ihmiselle) näkökulmia omaan toimintaansa, sillä itse brändi itsessään rakentuu tunteiden tasolla ja kuten LinkedInin tutkimuksessa sanotaan, brändi luo pitkäaikaisia muistoja ja mielikuvia, jotka vaikuttavat ostopäätöksin kauan erilaisten mainosten tai kampanjoiden toteutuksen jälkeen.

B2B-brändin rakentaminen on avain pitkän aikavälin kasvuun

Voidaan siis todeta, että B2B-brändin rakentaminen on avain pitkän aikavälin kasvuun, ja jopa ostopäätöksen päätekijä. B2B-markkinointi kokonaisuudessaan onkin kuin kolikko, siinä on kaksi puolta ja se vaatii molempia kokonaisuutena. Alla olevaan kuvaan onkin LinkedInin puolesta esitetty B2B-yrityksissä tapahtuvien lyhytaikaisten aktivointien ja brändin rakentamisen tehokkuutta yhdessä.

Lähde: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/b2b-institute/marketing-as-growth

Me Kuplilla tarjoamme monipuolisesti erilaisia B2B-markkinointiin liittyviä palveluita, niin kampanjaluontoista mainontaa kuin pitkäjänteistä brändin kehittämistä. Voimmeko olla teidän organisaatiollenne avuksi näissä? Ota yhteyttä!

Henna Viertoma
Projektipäällikkö
henna.viertoma@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: