Yritysten kannattaa näkyä siellä, missä kuluttajatkin liikkuvat. Facebookin maajohtaja Samuel Rihanin mukaan 2,1 miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia päivittäin, miksi siis sinäkin et olisi siellä? Kuplin Tiia (kuvassa) käväisi tammikuun lopussa Suomen Yrittäjien ja Facebookin järjestämässä Facebook Connect -tapahtumassa. Tilaisuudessa kuultiin Facebookin ja Instagramin edustajien näkemyksiä pk-yritysten some-läsnäoloon ja -markkinointiin.

Jaana Karjalainen Instagramilta kertoi, että palvelun käyttäjistä 80 % seuraa siellä jotain yritystä ja 60 % käyttäjistä on kertonut oppivansa Instassa uusia asioita tuotteista. Yrityksen kannattaa siis ehdottomasti laajentaa näkyvyyttään myös tähän kanavaan. Rihanin ja Karjalaisen lisäksi tapahtumassa kuultiin Facebookin Anna Klainea ja Jukka-Pekka Syrjäahoa.

Näkyvyyttä hyvillä sisällöillä

Kaikki puhujat korostivat hyvän sisällön julkaisemisen tärkeyttä. Monipuolisen sisällön merkitys kasvaa entisestään, kun julkaisujen orgaaninen näkyvyys heikkenee jatkuvasti ja some-kanavat ohjaajat yritystilejä käyttämään yhä enemmän maksullista näkyvyyttä.

Kun aloittelet yrityksesi some-näkyvyyden luomista, mieti, mitä haluat yrityksestäsi kertoa ja miten. Some-viestinnän ei tarvitse olla niin virallista ja jäykkää, kuin lehdistötiedotteiden, mutta asiassa tietysti kannattaa pysyä. Mieti julkaisua tehdessäsi, mitä kohderyhmäsi haluaisi nähdä tai kuulla. Mikä heitä voisi kiinnostaa? Määrällä ei kannata ryhtyä kilpailemaan, satsaa ennemmin laatuun.

Meillä Kuplilla korostetaan suunnitelmallisuuden tärkeyttä somessa, Facebookin asiantuntijat olivat samoilla linjoilla: julkaisusuunnitelmat sekä luonnos- ja ajastustyökalut ovat todella hyödyllisiä!

Mobiili edellä

Kaikki puhujat painottivat sitä, että some-sisällöt kannattaa miettiä sen mukaan, miltä ne näyttävät mobiilisovelluksessa. Syrjäahon mukaan jopa 90 % Facebookissa vietetystä ajasta käytetään mobiilissa. Mainittiinpa jopa, että suomalaiset käyttävät kännykkää enemmän, kuin minkään muun maan asukkaat.

Somessa oleva ihminen näkee joka päivä keskimäärin sata metriä feediä eli uutisvirtaa, ohi kiitävän yrityksen julkaisun on oltava sellainen, että se saa selailijan peukalon pysähtymään, eikä jatkamaan selailuaan.

Miten mobiiliin sitten voi panostaa? Esimerkiksi huomioimalla kuvasuhteet: mobiilissa pystykuva toimii vaakakuvaa paremmin. Sama koskee tietysti videoita. Neliönmuotoinen julkaisu on eräänlainen kompromissi näiden välillä.

Tulevaisuuden some?

Mitä tulevaisuudessa on sitten odotettavissa? Tekniikka kehittyy sellaista vauhtia, ettei kukaan voi tietää, mitä lähivuosinakaan tapahtuu. Facebookin väki oli ainakin huomioinut, että tällä hetkellä kasvussa Instagramin puolella ovat storyt eli 24 tuntia näkyvissä olevat tarinat. Olipa joku paikalla ollut yrittäjä huomannut, että storyt saavat enemmän näyttökertoja, kuin varsinaiset julkaisut.

Video on edelleen nousukiidossa, Rihani arveli seuraavien hittien olevan virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus.

Kaikessa viestinnässä varsinkin digipuolella kannattaa muistaa se, että yrityksesi sisällöt eivät enää kilpaile pelkästään kilpailijoiden sisältöjen ja tuotteiden kanssa, vaan aivan kaiken muunkin asiakkaasi feedissä olevan kanssa. Kuvat asiakkaan siskon vauvasta tai kaverin matkasta vievät helposti huomion pois yrityksesi viestistä. Älä siis nuku, vaan pysy mukana kehityksessä!

Yrityksen kannattaa olla somessa

Monta muutakin tärkeää asiaa tilaisuudessa käsiteltiin, mutta tähän blogijuttuun ne eivät valitettavasti kaikki mahdu. Pääoppi kuitenkin oli ehdottomasti se, että yrityksen kannattaa olla somessa ja tuottaa laadukasta sisältöä. Jos haluat opiskella Facebookin business-ominaisuuksien käyttöä, kannattaa katsoa sivun facebook.com/blueprint tarjoamia ilmaisia verkkokursseja. Niitä on joka lähtöön!

Tuntuuko, ettei aika riitä yrityksen somen pystyttämiseen tai ylläpitoon? Me Kuplilla autamme mielellämme tekemään some-läsnäolostanne yrityksen näköistä ja tavoitteidenne mukaista. Ota rohkeasti yhteyttä!

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: