Törmäämme mainontaan väistämättä joka päivä. Useimmiten selaamme tai kävelemme mainosten ohi sen enempää kiinnittämättä niihin huomiota. Toisinaan joku mainos pysäyttää, kun se osuu kohdalle oikealla hetkellä tai jos viesti herättää tunteita. Ryhdyin miettimään asiaa enemmänkin ja päätin kerätä eilen keskiviikkona 19.6.2019 havaintojani siitä, missä mainoksiin päivittäisessä arjessani törmään.

8.30 Kuljen työmatkan metrolla ja heti metroasemalla vastaani tuli useita mainoksia – niin dynaamisia kuin staattisia ulkomainoksia. Lidl oli tänään erityisen näkyvillä.

Kävellessäni Helsingin Yliopiston metroasemalta kohti toimistoamme törmään eri liikkeiden mainoksiin – McDonals tarjoaisi Bacon & Egg McMuffinia vain 3,95€ hintaan, Aseman Kellosta saisin selvästi Omagen kellon käteeni, jos sellaisen haluaisin, viiniä olisi tarjolla myös 19€ pullo hintaan aivan toimistomme läheisyydessä.

8.50 Avaan LinkedInin, jossa törmään myös saman tien mainoksiin – Ferratum haluaisi tarjota lainaa. Helsingin Sanomien sivuilla puolestaan kerrotaan, että Stockmannilla on -50% kesän kuuma merkkiale. Myös Lenovo tarjoaa uutta tietokonetta ja Foreverille saisi 10 päivän ilmaisen kokeilupassin.

9.30 Etsin uutta konetta toimistolle nettisivustolla ja hetken päästä sainkin Facebookiin uudelleenmarkkinointimainoksia. Norwegian jaksaa myös muistuttaa, että nyt voisi olla aika varata lomamatka ja koodilla saisi vielä 20% alennusta – tottahan tuo, pitääkin miettiä minne sitä seuraavalle lomalle haluaisi lähteä.

12.00 Lounasaikaan käyn hakemassa läheisestä Alepasta nopeaa evästä ja aivan kaupan sisäänkäynnin vieressä on feta-mainos, mutta tällä kertaa se ei kiinnitä niinkään huomiotani, sillä etsin sopivaa nopeaa lounasta. Takaisin toimistolle kävellessä törmään eri yritysten kyltteihin, jossa mainostetaan meneillään olevia alennusmyyntejä.

Syödessäni luen Metro-lehteä, joka muistuttaa mainoksissaan lähestyvästä juhannuksesta ja tarjoaa myös muita alennuksia.

13.00 Työt jatkuvat ja katson sähköpostin, sielläkin mainoksia, lähinnä alennus ja töiden lomassa verkossa etsiessäni tietoa eri asioista törmään taas useisiin mainoksiin Googlessa ja verkkosivuilla.

16.00 Kotiinlähdön aika, kotimatkalla suurin osa mainoksista on samoja kuin aamulla, mutta niitä täydentämään on tullut mm. mainoskylttejä after work -tarjouksista sekä ravintoloiden menut on sijoitettu näkyvämmin katukuvaan.

16.30 Kotona nostan hetkeksi jalat sohvalle ja ryhdyn kirjoittamaan tätä blogikirjoitusta, avaan television taustalle pyörimään ja sieltäkin saadaan lisää mainoksia tähän hyvin mainosten täyteiseen päivään.

Päiväni mainosten tulvassa oli hauska ja ennen kaikkea mielenkiintoinen. Vaikka yleensäkin tykkään ihan jo työn puolesta katsoa tyylikkäitä ja hyvin tehtyjä mainoksia, ei aina tule mietittyä missä kaikkialla arjessa niitä kohtaakaan. Mainosten määrä on valtaisa, joten kannattaakin pitää mielessä koko ajan se, kuinka erottautua tästä valtavasta massasta.

 

Mari Orpana


Mari Orpana

Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: