Olemassa olevan asiakkaan säilyttäminen on tunnetusti edullisempaa kuin uusasiakashankinta. Myös asiakkaalle tehtävä markkinointi tuottaa tulosta yleensä pienemmällä vaivalla ja panostuksella kuin kokonaan ulkopuoliselle tehtävä. Siksi asiakkaat onkin hyvä ottaa huomioon markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.

Asiakaspito lähtee luonnollisesti liikkeelle hyvästä tuotteesta tai palvelusta ja korkeasta asiakastyytyväisyydestä. Jotta lisämyyntiä päästäisiin tekemään, täytyy asiakas tehdä tietoiseksi niistä tuotteista ja palveluista, joita teillä on tarjota tähän asti käytettyjen lisäksi. Tyytyväistä asiakasta ei yleensä tarvitse vakuuttaa erikseen osaamisestanne, mutta asiakas voi tarvita vakuutteluja siitä, mitä hyötyä uudesta tuotteesta olisi hänelle.

Jos asiakkaita tavataan usein tai heihin ollaan muuten aktiivisesti yhteydessä suoraan, voidaan yrityksen valikoimista helposti ehdottaa tuotteita räätälöidysti juuri asiakkaan tarpeiden mukaan. Jos taas asiakkaita on paljon, voidaan tarvita yleisempää markkinointia. Digimarkkinoinnin keskiössä ovat tietenkin verkkosivut tai verkkokauppa, mutta niihin yleisö johdatetaan usein muista kanavista.

Uudelleenmarkkinointi tavoittaa verkkokaupan ostajat

Googlen ja sosiaalisen median kanavien uudelleenmarkkinointityökalut ovat hyvä keino verkkokaupassa oston tehneiden tavoittamiseen. Dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla voidaan asiakkaalle tarjota esim. sellaisia tuotteita, jotka täydentävät hänen aiempaa ostostaan. Häntä voidaan myös myöhemmin muistuttaa jatkotilauksesta, jos tuote on sellainen, että sen voidaan olettaa kuluvan loppuun tietyn ajan kuluessa.

Sähköpostimarkkinointi B2B- ja B2C-asiakkaalle

Uudelleenmarkkinointi on hankaloitumassa, sillä mm. selaimet eivät enää välttämättä automaattisesti lataa seurantaevästeitä tai ”unohtavat” ne aiempaa nopeammin. Tästä syystä oman asiakasrekisterin pitäminen kannattaa! Sähköpostimarkkinoinnin avulla tavoitat asiakkaasi erittäin tehokkaasti.

Säännöllisillä uutiskirjeillä muistutat niin yksittäisen oston tehneitä asiakkaita kuin jatkuvia asiakkuuksiakin siitä, mitä teillä on tarjota. Kirjeessä on helppo avata tarjoomanne hyötyjä erilaisille asiakkaille ja tarjota linkkejä lisätietoihin.

Jos asiakkuuksia on monentyyppisiä, voidaan heidät jakaa sektoreihin, joille suunnataan omat uutiskirjeensä erilaisin sisällöin. Ottamalla käyttöön markkinoinnin automaatiotyökaluja, voitte kohdata asiakkaanne vielä entistäkin yksilöllisemmin.

Sosiaalinen media

Asiakkaat kannattaa ehdottomasti kutsua myös seuraamaan teitä sosiaalisessa mediassa. Tyytyväinen asiakas reagoi helposti julkaisuihinne varsinkin, jos näkyvillä on tuttu naama, tai kyse on tuotteesta tai palvelusta, joka on jo hänelle tuttu. Aktiivinen asiakas voi antaa tähtiarvosanoja Facebookissa ja häneltä voi jopa pyytää niitä. Täälläkin esille voi nostaa samoja asioita kuin uutiskirjeessä: tietoa palveluistanne tai tuotteistanne ja niiden hyödyistä.

Muista mitata asiakastyytyväisyyttä!

Asiakastyytyväisyyden mittaamisen kautta voi päästä kehittämään omaa tuotettaan, mutta myös kartoittamaan asiakkaiden tarpeita. Näin voitte tarjota heille räätälöidysti juuri sitä, mitä he tarvitsevat. Mitä yksilöllisemmin voit palvella asiakasta, sitä parempi.

 

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä.Teemme asiakasyrityksistämme houkuttelevia. Lue palveluistamme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: