Logo on näkyvä osa yrityksen ilmettä. Logon suunnitteluun liitetään erilaisia vaatimuksia. Logon tulee kuvastaa yritystä näyttävästi ja tehokkaasti, toimia erilaisissa yhteyksissä, miellyttää yrittäjän silmää ja olla uniikki. Nämä seikat ovat erityisen tärkeitä, mutta ne luovat toimivasta logodesignista vain pintaraapaisun. Hyvän logon alle piiloutuu paljon erilaisia merkityksiä ja ajatustyötä, vaikka lopullinen ulkoasu olisikin yksinkertainen.

Logon taustoilla on väliä

Kuten yrityksen nimissä, myös logojen taustalta voi löytyä tarina. Aina ei riitä, että logossa esiintyvä kuva ja teksti näyttävät visuaalisesti hyvältä, sillä lisää syvyyttä voi löytyä taustalla olevan tarinan takaa. Esimerkiksi kolmen henkilön perustaman yrityksen logossa saattaa olla elementeillä toteutettu viittaus kolmeen ihmiseen, vaikka yritys olisikin myöhemmin kasvanut suuremmaksi.

Logoa suunnitellessa kannattaa miettiä yrityksen taustoja ja perustamista. Onko niissä jotakin, jonka haluaa logon kautta näyttää vai onko tärkeämpää, että logo kuvaa selkeästi yrityksen toimialaa? Logojen taustatarinat ovat mielenkiintoista kuunneltavaa, sillä ne saavat logon ja sitä kautta koko yrityksen jäämään paremmin mieleen.

Mieleenpainuvuutta helpottaa myös mahdollisimman yksinkertainen ulkoasu. Elementtejä on turha suunnitella liikaa, koska logon tulee toimia niin monessa eri koossa ja mediassa pienestä lehtimainoksesta valonäytölle. Myös yksinkertainen väripaletti helpottaa suunnittelua.
Koska logo on usein mahdollisimman selkeä ja designiltaan yksinkertainen, voivat jo pienet muutokset yksityiskohdissa vaikuttaa lopulliseen ulkonäköön.

Logon yhtenäisyys muun materiaalin kanssa

Logon on erityisen tärkeää olla linjassa muun markkinointimateriaalin kanssa. Sen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa jo siksi, että usein sen avulla luodaan yrityksen visuaalisuutta yhtenäistävä graafinen ohjeisto. Graafisella ohjeistolla tarkoitetaan koko visuaalisen ilmeen kasaavaa esitystä, josta löytyvät vähintään logon eri versiot käyttöohjeineen sekä yrityksen väri- ja fonttivalinnat. Logon muodot sekä värit voivat antaa erinomaisen pohjan muulle ilmeelle ja helpottavat ohjeiston luomista huomattavasti.

Käytettävien värien on tärkeää löytyä yrityksen omasta tunnistettavasta väripaletista, sillä toistuva paletti vahvistavaa yrityksen brändiä. Logossa, nettisivuilla ja muissa kanavissa esiintyvät samat värit luovat yhtenäisyyttä ja vahvistavat brändiä.

Säilyvyys vuodesta toiseen

Logo on yrityksen tärkein visuaalinen tunnus. Tämän vuoksi sen tulee olla aikaa kestävä, jotta sitä ei tarvitse suunnitella uudestaan vuosittain. Liian tiuhat logon vaihdokset haittaavat yrityksen tunnistettavuutta ja ovat merkki siitä, että jokin suunnitteluprosessissa ei ole onnistunut.
Logo on erityisen tärkeä yrityksen perustajille, sillä siihen liittyy usein jotakin henkilökohtaista: joko taustatarinaa tai mieltymys sen visuaaliseen ilmeeseen. Nämä asiat sitovat logon yrittäjään ja tekevät siitä pitkäikäisemmän.

Tarvitsetko logon yritykselle tai muulle organisaatiolle? Lue lisää Kuplin logosuunnittelu-palvelusta ja ota yhteyttä!

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: