Kilpailijoiden tunteminen on erittäin tärkeää myös markkinointistrategiaa tehdessä. Välillä kuitenkin osa yrityksistä ajattelee kilpailijakenttää liian kapeakatseisesti.

Suorat kilpailijat on helppo erottaa…

Suorat kilpailijat osataan yleensä luetella melko helposti. Jos yrityksenne on huvi- tai elämyspuisto, on helppo luetella muut huvi- ja elämyspuistot, jotka ovat suoria kilpailijoita. Tällöin pitää ensisijaisesti erottua näistä kilpailijoista edukseen ja perustella, miksi on se paras huvipuisto. Se ei kuitenkaan riitä.

…mutta kilpailijoita on myös muita kuin ne ilmeisimmät

Mietitäänpä tilannetta asiakkaan kannalta. Asiakas haluaa lähteä lastensa kanssa viettämään mukavaa kesäpäivää. Tällöin asiakkaalla on paljon muitakin vaihtoehtoisia ajanviettotapoja kuin lähteä huvipuistoon: hän saattaa päättää tekemisensä esimerkiksi maauimalan, huvipuiston ja retkeilypäivän välillä! Ei siis riitä, että olette pelkästään suoraa kilpailijaa parempi. Huvipuiston täytyy pystyä perustelemaan asiakkaalle, miksi kesäpäivää ylipäätään kannattaa lähteä viettämään huvipuistoon – ei riitä, että perustelee, miksi on huvipuistoista paras.

Lisäksi esimerkiksi maitoa myyvillä yrityksillä puolestaan kilpailijoita eivät ole pelkästään maidot, vaan myös kauramaitoa tarjoavat yritykset ovat tänä päivänä kovia kilpailijoita ja syövät (juovat 😉) perinteisen maidon markkinaosuutta.

Kilpailija-analyysi on tärkeä osa markkinointistrategiaa

Kun kilpailijat ovat selvillä, on syytä tehdä kattava kilpailija-analyysi. Kilpailijoista kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa, jotta analyysista saa laajan. Kilpailija-analyysissa tutkitaan esimerkiksi kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia, strategisia valintoja (esim. hinnoittelupolitiikkaa). Lisäksi siinä voidaan tarkastella myös markkinointia ja viestintää. Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten teidän yrityksenne erottautuu kilpailijakentällä ja mitä vahvuuksia sen kannattaa korostaa.

Kilpailija-analyysi tehdään tyypillisesti osana markkinointistrategiaa. Puuttuuko teiltä markkinointistrategia tai tarvitsetteko siihen päivitystä? Ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Co-Founder
Puuttuuko teiltä markkinointistrategia tai tarvitsetteko siihen päivitystä? Ota yhteyttä!

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: