Mitä on hyvä sisältö?

Hyvä sisältö puhuttelee, innostaa, kiinnostaa, laittaa ajattelemaan ja/tai opettaa.

Pari viikkoa sitten #PuheKuplilla-blogissa käytiin läpi asioita, jotka on huomioitava sisältömarkkinointia aloittaessa. Sisältömarkkinoinnissa tavoitetaan asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita mielenkiintoisilla sisällöillä. Tässä kirjoituksessa pureudutaan enemmän itse sisältöön ja siihen, mitä on hyvä sellainen. Hyvän sisällön ja sen suunnittelun kannalta oleellista on tehdä sisältöstrategia. Kohderyhmän ja kanavien lisäksi strategiassa on tärkeää teroittaa se, mitä ylipäätänsä julkaistaan. Tarkoituksena olisi tuottaa sisältöä, jota ihmiset kuluttavat, eli lukevat ja katsovat, mielellään.

Digitaalisia sisältöjä on esimerkiksi videot, blogitekstit ja uutiskirjeet, kun perinteisessä mediassa esimerkiksi ilmaiset asiakaslehdet tarjoavat yritykseltä sisältöä asiakkaille. Sisällön tulisi joko tarjota uutta informaatiota tai sitten viihdyttää lukijaa tai katsojaa. Hyvä sisältö sitouttaa sekä nykyistä asiakaskuntaasi että houkuttelee uutta aiheesta kiinnostunutta väkeä paikalle ja saa parhaassa tapauksessa kiinnostumaan tuotteistasi tai palveluistasi.

Tarjoa lisäarvoa asiakkaalle

Hyvä sisältö kiinnostaa ja palvelee lukijan tai katsojan tarpeita. Tarjoa asiakkaalle tai potentiaaliselle sellaiselle jotakin uutta tietoa tai sovellustapoja yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyen. Onko liiketoimintasi sellainen, että sen tuotteita tai palveluita hyödyntämällä voi tehdä esimerkiksi tutorial-videon? Jos olet hiustuotteiden myyjä, julkaise kampausvideoita YouTubessa, joita voit puolestaan linkittää edelleen yrityksen Facebookiin löydettäväksi. Kannattaa myös ottaa selvää analytiikasta: millaisia asioita Googlesta haetaan yrityksesi liiketoimiin liittyen? Saisiko näistä inspiraatiota siihen, millaisista asioista voisit tehdä esimerkiksi videoita tai blogitekstejä? Esimerkiksi jos sivuillesi päästään googlaamalla ”miten auton renkaat vaihdetaan” ja tosiaan myyt auton renkaita, luot lisäarvoa tekemällä lyhyen videon renkaiden vaihdosta – jonka jälkeen voi olla, että asiakas haluaa ostaa palvelun, eikä tehdä sitä suinkaan itse.

Ole kekseliäs ja monipuolinen

Tuota sisältöä useisiin kanaviin, ja selvitä millaista sisältöä kilpailijat tuottavat. Mitä uutta alaan liittyvää sisältöä yrityksesi tarjota? Keksitkö oivaltavan aiheen, josta saisi kuvattua mielenkiintoisen videon? Onko yritykselläsi uusia näkökulmia perinteiseen aiheeseen, josta saisi kirjoitettua kiinnostavan blgitekstin? Sisältösuunnitelma kannattaa tehdä tarpeeksi pitkälle ajalle, jotta yrityksellä on aina kiinnostavaa ja monipuolista jaettavaa. Sisältömarkkinoinnista ei pidä tulla pakollinen keksittävä paha, vaan kiinteä osa asiakkaiden tarpeista lähtevää markkinointistrategiaa.

Varmista sisällön jaettavuus ja muista kehittää sisältöä!

Haluat varmasti, että hyvät sisältösi myös löydetään, joten lisää helppo jakomahdollisuus postausten ja videoiden jakoa varten. Näin sisältösi tavoittaa yhä enemmän ihmisiä – mikäli asiakaskunta näkee tuotoksen kiinnostavana ja jakamisen arvoisena.

Edellisten lisäksi kaikkein tärkein asia hyvän sisällön tekemiseksi tulee tässä: sisältöä ja sen toimivuutta pitää analysoida, mitata ja kehittää. Millaista sisältöä jaetaan eniten, entä mistä tykätään? Hyvää sisältöä ei voi tuottaa kuin kuin kokeilemalla ja testaamalla sitä, millainen sisältö iskee parhaiten asiakaskuntaasi.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä, luomme yrityksellenne houkuttelevat sisällöt eri kanaviin! Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: