Growth hacking eli kasvumarkkinointi – mitä se on?

Growth hacking eli kavereiden kesken kasvumarkkinointi tai kasvuhakkerointi tarkoittaa innovatiivista ja kustannustehokasta markkinointia. Siinä pyritään kasvattamaan myyntiä perinteisestä markkinoinnista eroavilla tavoilla. Growth hackingiin ei ole yhtä ja oikeaa tapaa toteuttaa, vaan siinä kokeillaan eri tapoja toteuttaa sitä.

Neljä periaatetta

Growth hacking perustuu neljään periaatteeseen, joiden päälle markkinointi rakennetaan. Ensimmäisenä on tuotteen kysyntä. Tuotteella tulee olla kysyntää eli markkinoita, jotta voidaan toteuttaa kasvumarkkinointia. Huonolla tuotteella on vaikea lähteä tavoittelemaan kasvua.

Toisena periaatteena on kasvattaa tuotteen myyntiä eli growth hack. Tässä vaiheessa olisi hyvä miettiä, miten tuotteelle saisi mahdollisimman paljon kasvua. Tuotetta kannattaa mielummin markkinoida tarkalle kohderyhmälle pienemmälle budjetilla kuin kaikille suurella budjetilla. Tarkemman kohderyhmän avulla tavoitetaan tuotteelle ensi käyttäjiä, jotka voivat esitellä tuotteita suuremmalle joukolle. Hyvänä esimerkkinä tästä vaiheesta on Airbnb. Se sai näkyvyyttä koodatulla työkalulla, joka näytti Airbnb:n ilmoitukset Craiglistin ilmoitusten seassa.

Kolmantena on viraaliuden rakentaminen. Viraaliuden rakentamisen ideana on saada käyttäjästä mainos. Eli siis markkinointi rakennetaan tuotteeseen. Tässä erityisen hyvä esimerkki on Applen kuulokkeet. Muut kuulokkeiden valmistajat tekijät mustia kuulokkeita, mutta Apple halusi erota massasta ja tehdä valkoiset kuulokkeet. Näin ollen valkoisten kuulokkeiden käyttäjät mainostivat Applen kuulokkeita.

Viimeisenä periaatteena on käyttäjien säilyttäminen ja tuotteen kehitys. Jo olemassa olevien käyttäjien säilyttäminen on tärkeää, koska niiden kautta saadaan tärkeää palautetta tuotteen kehittämistä varten. Analysoidaan jo saatuja tuloksia ja keksitään niiden pohjalta kehityksiä tuotteeseen.

Growth hacking perustuu kokeilemiseen

Kasvumarkkinointia tehdessä joutuu kokeilemaan useita eri vaihtoehtoja ja katsomaan mikä niistä toimii parhaiten. Siinä kiteyttää hyvin ajatus testaa, analysoi ja optimoi. Growth hackingin perusajatuksena on kuitenkin myynnin kasvatus mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Growth hankingin toteuttamiseen on monenlaisia menetelmiä. Alla olevissa blogiteksteissä kerromme muutamia hyväksi todettuja menetelmiä, jota voi käyttää hyödyksi myös growth hackingissä:

A/B testaus
• Analyysit, tavoitteet ja suunnitelmat
Konversio-optimointi
Hakukoneoptimointi
Laskeutumissivujen optimointi

Me Kuplilla tarjoamme monipuolisia markkinoinnin palveluita. Ota yhteyttä!

Camilla Söderlin
Digital Marketing Trainee
camilla.soderlin@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: