Tutkimusten mukaan uusien asiakkaiden hankinta on moninkertaisesti kalliimpaa kuin olemassa olevien asiakkaiden säilyttäminen, eli liiketoiminnan kannalta paras ja kustannustehokkain asiakassuhde on pitkäaikainen.

Jälkimarkkinointi viittaa ostotapahtuman jälkeen tapahtuviin toimenpiteisiin tavoitteena ylläpitää sekä vahvistaa asiakassuhdetta ja saada sitä kautta aikaan lisämyyntiä. Asiakassuhteen vaalimiseksi olemassa erinäisiä keinoja, joissa myös markkinoinnilla on osansa.

Tyytyväisyyskyselyt kehityskohteiden löytämiseen

Asiakastyytyväisyyden osa-alueita, kuten palvelulaatua, tuotetta tai vaikka ostoprosessin sujuvuutta, voidaan arvioida ja mitata esimerkiksi palautekyselyiden avulla. Palaute- tai tyytyväisyyskysely auttaa pistämään merkille onnistumisia ja löytämään kehityskohteita.

Myös tuotearvioiden kerääminen auttaa tässä tavoitteessa, samalla kun myös asiakkaille näkyvinä ne voivat ohjata myös muita asiakkaita osuvampiin valintoihin ja mahdollisesti myös lisäävät uskottavuutta.

Erilaiset edut kannustavat pysymään asiakkaana

Uutiskirjeiden avulla tarjouskampanja tai muita ekslusiivisiä etuja voidaan kohdistaa tietyille asiakkaille, mikä on hyvä ja helppo keino saada pidennettyä asiakkuuden elinkaarta. Uutiskirjeessä voidaan myös ehdottaa ja esitellä muita sopivia tuotteita tai palveluita. Niissä voi vaikka antaa vinkkejä siitä, miten palvelusta tai tuotteesta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti.

Kanta-asiakasetusisältöä ja personoitua kohdistusta voi tehdä asiakkaille myös helposti suoraan sivustolla, mikäli yrityksellä on käytössä verkkoympäristö, johon vaaditaan sisäänkirjautuminen.

Uudelleenmarkkinointi muistuttaa yrityksen olemassaolosta

Kun palvelu tai tuote on onnistunut, asiakas myös todennäköisemmin kääntyy kyseisen yrityksen puoleen seuraavan kerran, kun tarvitsee apua tai tietynlaista tuotetta. Uudelleenmarkkinoinnilla halutaan muistuttaa yrityksen olemassaolosta.

Evästeiden avulla kohdennusta voidaan tehdä sähköpostimarkkinoinnin lisäksi laajemminkin niin hakukonemainonnan verkostoissa kuin sosiaalisessa mediassakin, joissa erilaisten kampanjoiden kohdistuksiin voidaan erotella esim. sivustolla vierailleet, ostoskorin hylänneet, sivustolta jo ostaneet, samankaltaisilla sivustoilla vierailevat tai vaikkapa kiinnostuksen kohteiden tai elämäntilanteiden mukaan.

Jälkimarkkinointia kannattaa siis tehdä monestakin eri syystä: sen avulla voi parantaa asiakastyytyväisyyttä, vahvistaa asiakassuhdetta ja saada aikaiseksi lisämyyntiä.