Olet ehkä kuullut puhuttavan sisältömarkkinoinnista, mutta mitä se on? Sisältömarkkinointi on asiakaslähtöistä. Se on pitkäjänteistä, ja parhaimmillaan se on suunnitelmallisesti tehtynä ja dataa hyödyntäen. Tässä blogikirjoituksessa vastaamme muutamaan aiheesta esitettyyn kysymykseen.

Mitä sisältömarkkinointi on käytännössä?

Sisältömarkkinointi on sitä, että tuotatte markkinointikanaviinne asiakasta kiinnostavia sisältöjä (tekstejä, kuvia, videoita jne.). Vastaatte asiakkaan mahdollisiin kysymyksiin blogissanne, sitoutatte hänet mielenkiintoisilla päivityksillä somekanavissanne jne. Sisältömarkkinointi on läheistä sukua inbound-markkinoinnille tai oikeastaan osa sitä.

Sisältömarkkinointi ei siis ole perinteistä mainontaa tai tiedotusta, jossa yritys kertoo potentiaalisille asiakkaille itsestään ja tuotteestaan sen, mitä se haluaa näiden tietävän. Hyvin tehty sisältömarkkinointi tekee yrityksestä helposti lähestyttävän. Se maksimoi mahdollisuuden siihen, että asiakas löytää sinut ja tuotteesi itse.

Sisältömarkkinointi on hakukoneoptimoituja verkkosivutekstejä ja blogijulkaisuja sellaisista aiheista, joita asiakkaasi hakevat hakukoneista. Se on hyviä somesisältöjä, jotka innostavat seuraajiasi toimimaan. Jokaisen julkaisun perimmäisenä tehtävänä on kuitenkin ohjata kohderyhmiä kohti ostopäätöksen tekemistä.

Miten sisältömarkkinointi aloitetaan?

Jotta osattaisiin tehdä juuri oikeanlaisia sisältöjä, on ensin selvitettävä, keitä nykyiset asiakkaanne ovat ja keitä haluaisitte kenties tavoittaa heidän lisäkseen. Tämä käy esimerkiksi ostajapersoonien avulla.

Ennen sisältömarkkinoinnin aloittamista on myös valittava oikeat markkinointikanavat. Aivan kaikkea ei kannata ottaa haltuun, vaan valita ne, joista asiakkaat tavoittaa parhaiten. Tähän hyvänä työkaluna toimii ostopolun ja sen varrella olevien kohtaamispisteiden määrittely.

Miten löydän asiakasta kiinnostavat sisällöt?

Jos yrityksellänne on jo olemassa verkkosivusto ja somekanavia, voi asiakaskunnan käyttäytymisen ja heitä kiinnostavien aiheiden tarkastelun aloittaa näiden tarjoamasta datasta. Verkkosivun analytiikasta löydät statistiikkaa (joskaan et täysin kattavaa) siitä, minkä ikäisiä verkkosivujesi kävijät ovat, mistä päin maata tai maailmaa he ovat sivujasi tarkastelleet, mitkä sisällöt heitä ovat kiinnostaneet eniten jne.

Samoin somekanavien analytiikasta näkee, millaiset julkaisut ovat saaneet yleisösi reagoimaan (tykkäämään, kommentoimaan, klikkaamaan linkkiä jne.). Näin voi saada osviittaa siitä, millaisia julkaisuja kannattaa suosia ja mitkä puolestaan eivät toimi.

Kannattaa myös kysyä asiasta suoraan yrityksesi kohderyhmiltä! Myös mahdollinen asiakaspalveluhenkilöstönne osaa varmasti kertoa, mitkä asiat asiakkaita mietityttävät eniten ja mistä he tarvitsevat lisätietoa.

Näenkö sisältömarkkinoinnin tulokset heti?

Säännölliset julkaisut ovat sisältömarkkinoinnin keskiössä. Tuloksia ei välttämättä näe heti, vaan usein vasta kuukausien kuluttua, kun vaikkapa hakukoneen käyttäjät alkavat löytää optimoidut blogijulkaisunne yhä useammin.

Sisältömarkkinointikanavien sisältöä on seurattava myös jatkossa. Vaikka markkinointisuunnitelma pohjautuisi vahvaan dataan ja kattavaan kyselytutkimukseen, ei tämä takaa sitä, että nyt menestyvät sisällöt toimisivat myös vuoden päästä. Ajat, asiakaskunta ja tuotteet muuttuvat, joten seurantaa on tehtävä jatkuvasti ja pysyttävä kärryillä siitä, mikä yleisöä juuri nyt kiinnostaa.

Kupli on kokenut sisältömarkkinointikumppani. Ota yhteyttä, niin selvitetään, millaisilla sisällöillä juuri teidän yrityksenne asiakkaat saadaan toimimaan!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: