Uudelleenmarkkinointi on kätevä tapa tavoittaa yrityksestänne ja tuotteestanne jo jotain tietävät digimarkkinoinnin keinoin. Siinä mainoksia näytetään niille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivuillanne. Uudelleenmarkkinointia varten tarvitaan siis verkkosivut, ulkopuolinen markkinointikanava ja sen eväste.

Aloitetaan alusta ja siitä, mitä uudelleenmarkkinointi on. Siinä sananmukaisesti markkinoidaan uudelleen henkilöille, jotka ovat jo melko varmasti jollakin tavalla nähneet saman tahon markkinointia. Sillä voidaan tavoittaa tehokkaasti verkkosivuilla vierailleet tai vaikkapa verkkokauppaostoksen tehneet henkilöt.

Uudelleenmarkkinoinnin mahdollistavat tietyt digimarkkinointikanavat. Jokaisella näistä kanavista on oma evästeensä, pikselinsä, joka asennetaan verkkosivuston koodiin. Kun koodi on aktiivinen, alkaa se kerätä tietoa niistä markkinointikanavaan kirjautuneista käyttäjistä, jotka vierailevat verkkosivustolla. Jos markkinoija on määritellyt sivuilleen myös tapahtumat eli konversiot, joita pikseli seuraa, alkaa se samalla myös kerätä tietoa näitä tapahtumia suorittaneista markkinointikanavan käyttäjistä. Aiemmasta blogijutustamme voit lukea esimerkin Facebookin konversioseurannan asettamisesta.

Uudelleenmarkkinointi on usein tehokasta

Koska pikseleiden keräämät mainonnan kohdeyleisöt ovat jo luultavasti tietoisia yrityksestäsi ja sen tarjoomasta, ovat he yleensä liikkuneet ostopolullaan pidemmälle, kuin kuka tahansa muu kohdeyleisöönne kuuluva ihminen. Tästä syystä uudelleenmarkkinointikampanjoiden klikkaus- ja konversioprosentit ovat usein korkeampia kuin yleisesti uusasiakashankintaan tarkoitetut kampanjat, joiden tavoitteena on esim. brändin tunnettuuden lisääminen.

Uudelleenmarkkinoinnin tehoa voi parantaa entisestään, kun tarkennat mainosten sisältöjä ja yleisöjä vielä esim. niin, että rajaat ostamaan kehottavan mainoksesi kohdeyleisöstä pois pikselisi keräämän yleisön niistä sivustokävijöistä, jotka ovat ostoksen jo tehneet. Näille kohderyhmille voi puolestaan näyttää toisenlaisia mainoksia tai vaikkapa kehottaa heitä tekemään uusi tilaus tietyn ajan päästä edellisestä ostosta.

Käytettävät markkinointikanavat

Uudelleenmarkkinointi on mahdollista esimerkiksi Googlen verkostossa sekä sosiaalisen median kanavissa. Googlen uudelleenmarkkinointimainoksia voidaan näyttää sekä haku, video- että Display-mainontana. Suurista sosiaalisen median kanavista esim. Facebook, LinkedIn ja Twitter ovat mahdollistaneet uudelleenmarkkinoinnin.

Tämä tarkoittaa sitä, että kun esim. Facebookiin laitteellaan kirjautunut henkilö käy verkkosivuillasi samalla laitteella, voidaan uudelleenmarkkinointimainosta näyttää hänelle nimenomaan Facebookissa tai sen verkostoissa, kuten Instagramissa tai tietyissä sovelluksissa. Aivan pienelle yleisölle mainontaa ei voi kohdentaa, esim. Facebookissa minimikoko on 1 000 ja LinkedInissä 300 jäsentä.

Joissain kanavissa uudelleenmarkkinointia voi kohdentaa myös kanavan sisällä sellaisille käyttäjille, jotka ovat katsoneet sivullasi julkaistun videon. Heidän voidaan olla tavallista kiinnostuneempia tuotteenne sisällöstä, joten seuraavalla mainoksella voidaan tarjota mahdollisuus ottaa seuraava askel eteenpäin ostopolulla.

Evästeiden latausrajoitukset hankaloittavat

Suuret verkkoselaimet ovat alkaneet rajoittaa kolmansien osapuolten evästeiden latausta kuluttajien koneille. Lisäksi monet kuluttajat ovat tulleet entistä tietoisemmiksi mainosevästeistä, eivätkä aina anna lupaa niiden lataukseen. Uudelleenmarkkinointilistojen kertyminen on siis hidastumassa. Tästä syystä itse omistetun asiakasrekisterin tai yrityksestänne kiinnostuneiden rekisterin ylläpito kannattaa. Sen ei tarvitse tarkoittaa monimutkaista järjestelmää, vaan voi olla esim. uutiskirjelista. Tarpeeksi suuren listan voi myös syöttää markkinointikanavaan ja käyttää sitä uudelleenmarkkinoinnin kohderyhmänä.

Jos muutokset evästeiden latauksessa kiinnostavat, lue aiempi blogikirjoituksemme aiheesta.

Etsitkö toteuttajaa uudelleenmarkkinointikampanjoille tai digimarkkinoinnille yleensä? Kupli on molemmissa monipuolinen tekijä. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: