Sosiaalisen median kanavia on valtava määrä ja jokaisella kanavalla on omat erityispiirteensä. Näin myös sisältöjen on oltava kanavaan sopivia ja huomioitavia seikkoja on paljon. Seuraavassa vinkkejä, jotka kannattaa pitää mielessä, kun olet luomassa sisältöjä sosiaaliseen mediaan.

Kanavien erot

Sisältöjä on hyvä miettiä kanavakohtaisesti. Se, mitä lisään Instagramiin ei välttämättä toimi LinkedInissä.  Jokaisella kanavalla on omia erityispiireitä, jotka kannattaa ottaa huomioon sisältöjä luodessa. Esimerkiksi Instagram on kanavana hyvin visuaalinen, joten sinne kannattaa valita kuvat huolella ja katsoa, että ne toimivat hyvin myös neliömuodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että kuva ei voi olla vaakamallinen, jossa päällä on leveää tekstiä, sillä teksti tulee leikkautumaan Instagramin feedissä ikävästi. Huomaa myös, että Instagramin yksittäisiin julkaisuihin ei saa laitettua linkkejä ja yhteen julkaisuun voi käyttää korkeintaan 30 hashtagia. Tutustu ensin siis kanavaan, sen käyttäjiin ja ominaispiirteisiin ennen sisällöntuotannon aloittamista.

Kuvien koot ja oikeudet

Kuvien kanssa saa olla tarkkana, kun niitä miettii sosiaalisen median kanaviin. Eri kanavissa kuvien tulee olla eri kokoisia, jotta ne rajautuvat tyylikkäästi. Kuvien laatu ja se, että kuvat ovat persoonallisia, ovat tärkeitä huomioida, sillä kuva herättää huomiota enemmän, kun teksti. Kuvien oikeudet on myös todella tärkeä huomioida, sillä kuviin on oltava oikeudet myös sosiaalisen median puolella – julkaise siis ainoastaan kuvia, joiden oikeuksista voit olla täysin varma.

Tekstisisällöt

Tekstisisältöihin on myös syytä kiinnittää huomiota. Eri kanavissa maksimimerkkimäärät vaihtelevat, esimerkiksi Twitteriin saat kirjoitettua vain 280 merkkiä pitkän tekstin. Tekstisisältöjen osalta on hyvä kiinnittää huomiota myös oikeinkirjoitukseen, joka luo ammattimaisen kuvan sisällöistä.

 

Voisimmeko olla avuksi sosiaalisen median sisältöjen luomisessa? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää! 

 

 


Mari Orpana

Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882


Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: