Sosiaalinen media kasvattaa jatkuvasti käyttäjäkuntaansa, ja yhä useampi löytää itsensä käyttämästä useampaa somekanavaa. Some on läsnä sekä kotisohvalla että työelämässä. Uusia sovelluksia nousee nopealla tahdilla, mutta vain osa saavuttaa suuren suosion.

Suomessa tämän hetken suurimmiksi sosiaalisen median kanaviksi ovat nousseet tilastokeskuksen mukaan WhatsApp ja Facebook. Suurinta kasvua on odotettavissa Instagramin puolella. Muita suosittuja somekanavia ovat mm. Twitter ja LinkedIn ja varsinkin nuoremman väestön keskuudessa YouTube, Jodel ja Snapchat. Kysyin kuplilaisilta mitkä ovat heidän suosikkisomekanavat niin ammattimielessä kuin yksityisenä käyttäjänä.

Vanha tuttu Facebook

Jätimme tarkoituksella pois WhatsAppin ja keskityimme kanaviin, jotka soveltuvat myös yrityskäyttöön ja mainostamiseen. Ammatillisessa mielessä kuplilaisten suosikkisomekanavaksi nousi vanha tuttu Facebook. Sen ehdottomina positiivisina puolina pidettiin sen suurta käyttäjämäärää ja edullisuutta mainostuksen saralla.

Työn puolesta hyvinä kanavina mainittiin myös LinkedIn ja Instagram. Linkkarin (LinkedIn) eduiksi laskettiin sen mielenkiintoiset työelämään ja ammatilliseen osaamiseen liittyvät keskustelut. Linkkari onkin ainutlaatuinen verkostoitumiskanava, jossa myös tuttujen ammatillista kehittymistä on mukava seurata. Graafikkomme nosti Instagramin esiin niin yksityiskäyttäjänä kuin ammattimielessä, luovilla aloilla Instagram toimii loistavana kanavana esitellä töitä.

Visuaalinen Instagram

Yksityiskäyttäjinä kuplilaisia yhdistää selkeästi sama kanava, Instagram. Sen helppous ja visuaalisuus ovat keskeisiä piirteitä sen suosiossa kuplilaisten keskuudessa: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Instagram on upea inspiraation lähde ja se on oiva kanava bongailla mm. Samojedi-tilejä lievittämään Kuplilla vallitsevaa koirakuumetta.

Poikkeus vahvistaa säännön: toinen kanava, joka nousi esille, on Twitter. Perusteluiden mukaan siellä tapahtuu jatkuvasti ja paljon, ja mikäli kanavaa käyttää aktiivisesti, löytää sieltä usein mielenkiintoisia keskusteluita. Kynnys tutustua tuntemattomiin ihmisiin on matala, eikä Twitter vaadi useiden muiden kanavien kaltaista ennestään tuntemista ja linkittymistä.

Some on mahdollisuuksien maailma

Sosiaalisen median ja sen tuomat mahdollisuudet ovat löytäneet yksityisten käyttäjien lisäksi myös yritykset niin b2c- kuin b2b-markkinoilla. Somekanavien kautta on mahdollista luoda brändiä ja vaikuttaa yleisön mielikuvaan itsestään. Viime vuosien aikana varsinkin yritykset ovat ymmärtäneet, kuinka voimakas sosiaalinen media voi olla. Yksityisenä käyttäjänä on hauska ja helppo kokeilla erilaisia kanavia, kun taas yrityksen on hyvä miettiä ensin ne itselleen sopivat kanavat ja ottaa kanavat haltuun yksi kerrallaan.

Mitä somekanavia sinä tai yrityksesi käyttää? Ps. Kuplin palveluihin kuuluu myös sosiaalisen median markkinointi!

Anna Seppä

Anna Seppä
Digital Marketing Trainee
anna.seppa@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: