Kirjoitimme alkuvuodesta postauksen #PuheKuplilla-blogiimme vuoden 2017 some-ennusteista. Vuosi on piakkoin takanapäin ja uusia ennusteita hahmotellaan jo seuraavalle vuodelle. Ennen sitä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa taaksepäin. Mitä somessa tapahtui tänä vuonna? Mikä on kehittynyt ja millaiseen suuntaan sosiaalisen median markkinointi on menossa?

Sosiaalisen median maailma muuttuu kiihkeässä tahdissa ja päivityksiä erilaisiin kanaviin tulee jatkuvasti. Vuoden aikana julkaistu tutkimus osoitti väestön käyttävän nettiä yhä enemmän kännykällä ja yhä useamman seuraavan erilaisia yhteisöpalveluita aktiivisesti. Kirjoitimme jo aikaisemmin postauksen sosiaalisen median vuosikatsauksesta.

Työntekijöiden sisällöntuotanto ja yritysimago

Suomen juhlavuoden ansiosta monet yritykset työyhteisöineen lähtivät mukaan erilaisiin tempauksiin ja tapahtumiin. Esimerkiksi Ilmarisen 100 tekoa -kampanja innosti monet mukaan yhteiseen hyvään ja näin yritykset työntekijöineen tuottivat lisäarvoa ja nostivat yritysimagoa helposti viestinnällä. Yhteiseen juhlavuoden teemaan oli helppo lähteä mukaan ja sen tiimoilta yritykset pystyivät lähestymään tärkeää ja yhteisöllistä juhlan aihetta omasta näkökulmastaan.

Live-sisällön ja katoavan sisällön merkitys

Somessa on yhä laajemmin tullut käyttöön live-tilojen sekä tarinan käyttö. Facebookissa ja Instagramissa on aktivoiduttu käyttämään nopeasti katoavaa sisältöä, joka luo enemmän ajankohtaisuutta ja hetkessä elämisen meininkiä. Yrityksen viestinnässä stories- ja live-tilojen käyttö lisää kommunikoinnin mahdollisuuksia erityisesti yritysten ja asiakkaiden välille. Stories luo someen oivan väylän, jossa voit tuoda esille pieniä hetkiä arkisista asioista ja yrityksen tapahtumista. Brändin tarinankerronnalle löytyy monta erilaista mahdollisuutta. Valitse kanavasi, väyläsi ja viestisi kohderyhmän, sanoman ja tavoitteen mukaan.

Lisätty todellisuus

Lisätty todellisuus on löytänyt paikkansa tämän vuoden aikana niin Stockmannin jouluikkunasta kuin maitotölkeistä. Lisätty todellisuus on ollut puheenaiheena kasvava ja yhä uusia digitaalisia markkinoinnin mahdollisuuksia kartoitetaan eri aloilla. Kirjoitimme syksyllä lisätystä todellisuudesta blogissamme. Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ottavat jalansijaansa yhä enemmän yritysten viestinnässä. Lisätty todellisuus voidaan nähdä nyt myös tärkeänä osana somessa selfiefilttereiden muodossa. Erilaisten emojien, tarrojen sekä filttereiden käyttö lisääntyy etenkin katoavan sisällön käytössä. Muuten sisällöllisen materiaalin suuntaviivat ovat matkanneet kohti selkeää ja yksinkertaista, visuaalista kokonaisuutta.

Videoiden merkitys on kasvanut

Liikkuvan kuvan jakaminen ja lisääminen sosiaalisen median kanaviin on lisääntynyt yhä enemmän. Etenkin Facebookissa videoiden merkitys on kasvanut ja niitä tuleekin feedissä vastaan paljon. Myös Instagramissa videoiden määrä on lisääntymään päin. Facebook onkin vastikään päivittänyt videoiden näkyvyyteen vaikuttavia työkaluja, jotka säätelevät videoiden näkyvyyttä esimerkiksi sen mukaan, kuinka paljon niitä etsitään ja katsotaan.

 

Tutustu palveluihimme ja ole reippaasti yhteydessä, kohdataan huominen yhdessä!

 

Suvi Rosqvist

Suvi on Kuplin Social Media Trainee,
joka omaksuu nopeasti somen uudet tuulet
ja ottaa haltuun haasteen kuin haasteen.

suvi.rosqvist@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: