Mitä ovat tulevaisuuden trendit?

Tunnistatko tulevaisuuden trendit ja mahdollisuudet? Voisitko olla se edelläkävijä, jota muut seuraavat? Nyt on aika miettiä hetki tulevaisuutta ja sen luomia mahdollisuuksia.

Trendiaamiainen

Laurean trendiaamiaisella kurkistettiin mielenkiintoiseen tulevaisuuteen. Tulevaisuuden trendien analysoinnissa systemaattisuus ja ennakointi nousevat keskiöön. Uusien tilaisuuksien havaitseminen, tulevaisuuden mahdollisuuksien analysointi ja hyödyntäminen ovat tärkeitä kehityksen työkaluja.

Yhtenäinen visio määränpäästä, toimenpiteiden konkretisointi ja matkan varrella mahdollisuuksille avoin mieli on valmis uusiin muutoksiin ja tavoitteisiin. Fokusoi siis selkeästi oma tavoitteesi ja ole silti avoin mahdollisuuksille.

Vastuullisuus

Trendiaamiaisella nousi esille väestönkasvun ja ikääntymisen aiheuttama huoli tulevaisuudessa. Yksilön vastuu omista valinnoista korostuu ja erilaisten toimijoiden vaikutus muuttuu elämässämme. Koska teknologian kehittyminen johtaa yksilöitävän datan kasvuun, voidaan henkilöitä lokeroida tiedon perusteella ja tätä käyttää hyväksi erilaisten uusien palvelujen ja tuotteiden kehittämisessä.

Kestävyys

Ekologisen ajattelun lisääntyminen tulee yhä enemmän korostumaan tulevaisuudessa. Muodostuu mahdollisesti pienempiä yhteisöjä, joissa jakamiskulttuuri yleistyy. Omistamisen tärkeys vähenee ja kiertotalous tulee lisääntymään. Arjen kokemuksellisuus korostuu ja materialismin koetaan mahdollisesti samalla vähentyvän.

Luonnonvarojen rajallisuus ja elinympäristömme puhtaus ymmärtämään tulevaisuudessa yhä konkreettisemmin. Ekologisuus energian tuotannossa, rakennusalalla, elintarvikealalla ja esimerkiksi kosmetiikan tuotteissa tulee erityisesti korostumaan. Uudet tuotteet ja palvelut pyrkivät kohti kestävää kehitystä ja luonnollisuutta.

Teknologia

Teknologian kehittyminen luo uusia mahdollisuuksia ympäristömme muokkaamiseen. Älykodit, älyviherseinät sekä IoT luovat uusia tapoja nauttia elämisestä. Tilan muokkaaminen esimerkiksi erilaisten kokemusten, aistien ja tunteiden kautta koetaan normaaliksi toiminnaksi.

Haluatko herätä kehosi luonnollisen rytmin mukaisesti, monitoroimalla untasi? Haluat kenties herätä linnunlauluun ja miellyttävän mintun tuoksuiseen aamun raikkaaseen ilmaan. Kahvisi keittyy valmiiksi heti sängystä noustessasi ja väriterapia hellii sinua omassa älykodissasi jo ennen työpäivän alkua.

Kiire on ennen kaikkea tunnetila, jota pyrimme tulevaisuuden elämässä hallitsemaan uusin tavoin. Työpaikoilla sekä kodeissa pyritään maksimoimaan henkilön suoriutuminen elämässä. Älykkäiden laitteiden ja uusien palveluiden avulla kiire tulee helpottumaan, sillä esimerkiksi arjen rytmi muuttuu erilaisten tuotteiden ja palvelujen vaikutuksesta.

Henkilöbrändit

Ihmisestä itsestään muodostuu tulevaisuudessa yhä enemmän brändi. Työpaikan ja työsuhteen merkitys vähenee ja itsenäisen henkilön brändi korostuu. Tulevaisuudessa työtä voidaan tehdä samanaikaisesti useissa eri organisaatioissa. Perinteinen vakituinen työsuhde on yhä useammalle vain muisto historiasta. Tämän takia itsensä työllistämisen uskotaan lisääntyvän merkittävästi. Häviääkö perinteinen työnantajuus, kun turhat välikädet ja organisaatioportaat poistuvat? Ketterä organisaatio ja muutoskeskeisyys tulevat olemaan yhä tärkeämmässä osassa työyhteisössä.

Avoin oppiminen

Yksilön osaamisperusteinen oppiminen tulee korostumaan, sillä yksilön tärkeys korostuu tulevaisuuden yhteisössä yhä enemmän. Keskittymällä henkilökohtaiseen kasvuun ja kehitykseen, voidaan turvata henkilön työuralla kehittyminen ja yritysten kilpailukyvyn säilyminen. Tutkinnolle ei tulevaisuudessa anneta enää niin paljon arvoa, vaan henkilön konkreettinen osaaminen nousee keskiöön. Tiedon löytäminen, jakaminen ja soveltaminen ovat tärkeitä tulevaisuuden taitoja.

Tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän työuria, jotka on rakennettu henkilön omien mielenkiinnon kohteiden ja vahvuuksien ympärille. Ihminen valitsee työpaikkansa, eikä halua enää tehdä ns. tylsää työtä. Työttömyys ja työn teon halukkuus saatetaan kokea näin ollen yhä suurempana uhkana.

 

Ketterää ja jatkuvasti kehittyvää viestintää ja markkinoinnin suunnittelua löydät Kuplin palveluista! Sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin palvelumme löydät tästä. Ole reippaasti yhteydessä, kohdataan huominen yhdessä!

 

Suvi Rosqvist

Suvi on Kuplin Social Media Trainee,
joka omaksuu nopeasti somen uudet tuulet
ja ottaa haltuun haasteen kuin haasteen.

suvi.rosqvist@kupli.fi


Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: