Järjestöissä tehdään paljon markkinointityötä. Markkinointiviestinnän perusteet ovat samat siitä huolimatta, ollaanko myymässä voittoa tavoittelevan yrityksen tuotetta tai voittoa tavoittelemattoman järjestön aatetta. Yhteistyöstä markkinointitoimiston kanssa voikin olla suurta hyötyä myös järjestölle!

Järjestöjä ovat erilaiset yhdistykset, seurat ja säätiöt. Niiden tarkoitukset vaihtelevat laidasta laitaan, onhan olemassa esim. urheiluseuroja, uskonnollisia yhdistyksiä ja ammattiliittoja. Paikallisuus ja kokokin vaihtelee kyläyhdistyksestä kansainvälisiin järjestöihin, kuten WWF:ään.

Järjestön tavoitteiden saavuttamisessa voidaan käyttää samoja markkinoinnin keinoja, kuin yrityksenkin toiminnassa: yksittäisten toimenpiteiden tavoitteena voi olla tunnettuuden (oman yhdistyksen tai sen ajaman asian), verkkosivustokäyntien ja sivustolla suoritettujen toimenpiteiden (jäseneksi liittymiset, lahjoitukset, somejaot…) lisääminen jne. Nämä yksittäiset tavoitteet johtavat päätavoitteisiin, eli järjestön olemassaolon varsinaiseen tarkoitukseen.

Järjestö – suunnitelmallisuutta markkinointiin

Monissa yhdistyksissä markkinointiviestintä on vapaaehtoisten käsissä. Suuremmissa järjestöissä varsinkin piiri- ja liittotasolla on toki työntekijöitäkin, mutta usein tämän lisäksi paikallisyhdistyksissä voidaan tehdä markkinointiviestintää lisäksi talkootyönä.

On tärkeää sopia toiminnalle yhteiset raamit siitä riippumatta, kuka markkinointia hoitaa. Sekä työntekijöiden että yhdistysaktiivien on hyvä tietää, mihin esim. somejulkaisuilla pyritään ja millaista ajatusmaailmaan niiden pitäisi viestiä.

Jos markkinointiin on käytettävissä työntekijäresursseja, on siinä helpompi olla suunnitelmallinen. Työntekijältä voi odottaa tiettyä säännöllisyyttä järjestömarkkinointiin, hänhän ei tee sitä vapaa-ajallaan harrastuksenaan silloin kun ehtii. Usein työ on toki kiireistä, mutta apuna voi käyttää esim. sosiaalisen median ajastustyökaluja, kuten Bufferia. Eniten helpotusta tuo toki markkinoinnin tai sen osien ulkoistaminen.

Yhteistyöhön markkinointitoimiston kanssa

Ei ole ennenkuulumatonta ulkoistaa järjestön markkinoinnin suunnittelua tai toteutusta markkinointitoimistolle. Toimiston ammattilaiset taitavat eri markkinointikanavat ja niiden viimeisimmät uutuudet, eikä järjestön kiireisen työntekijän tarvitse näin hallita aivan kaikkia alan kommervenkkejä. Useinhan viestintää ja markkinointia tehdään muun työn ohessa.

Tehtävien ulkoistaminen auttaa myös järjestön väkeä keskittymään varsinaiseen ydintoimintaansa. Kun markkinointi tehdään suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti, saa siihen sijoitetuille euroille vastinetta varmimmin. Yhteistyössä markkinointitoimisto ottaa aina huomioon järjestön tavoitteet, koon ja markkinointibudjetin jo suunnitteluvaiheessa.

Kupli on tehnyt työtä arvostettujen kolmannen sektorin organisaatioiden kanssa suunnitellen, sparraten ja toteuttaen markkinointia sekä yksittäisiin kampanjoihin että jatkuvaan perustoimintaan.

Lue lisää Kuplin palveluista ja ota yhteyttä niin mietitään, miten voisimme saada yhdessä teidänkin järjestönne markkinoinnin tehokkuuden nousukiitoon!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: