Elämä on. Kaikkihan sen tietävät, hyvät sloganit jäävät päähän pitkäksikin aikaa. Miten sitten keksiä hyvä ja mieleenjäävä slogan eli iskulause? Millainen sloganin ylipäätään pitää olla?

Pienten ja isojen yritysten slogeneissa on eroa

Suuryrityksillä on tyypillisesti niin massiiviset markkinointibudjetit, että myös iskulause, joka ei liity asiaan millään tavalla, voi jäädä mieleen. Jos yritys on kuitenkin pieni ja paikallinen, olisi iskulauseen hyvä olla sellainen, joka oikeasti liittyy yritykseen ja sen ydintoimintaan. Tämän muistaminen auttaa liikkeelle lähdössä slogan-prosessissa.

Yritä kiteyttää mukaan jotakin olennaista

Yritä kiteyttää sloganiin jotakin olennaista yrityksestä, jotta slogania voidaan käyttää yrityksen kaikissa yhteyksissä. Slogan-ehdotuksia kannattaa lähteä miettimään esimerkiksi asiakaslupauksen pohjalta: mieti lista kaikista mahdollisista yritykseen liitettävistä sanoista, adjektiiveista ja mielikuvista sekä yrityksen toiminnasta, ja tee niistä muutaman lauseen pituisia kiteytyksiä.

Kannattaa muistaa kuitenkin se, että sloganiin ei saa mahtumaan koko asiakaslupausta ja kilpailuetua. Niitä varten on omat, pidemmät kiteytyksensä. Hyvä slogan on vain 2-5 sanan mittainen, ei missään nimessä pidempi. Hyvä slogan hassuttelee sanoilla ja voi sisältää sanaleikkejä.

Älä yritä keksiä slogania yhdeltä istumalta

Tärkeää on se, että aluksi keksii lukuisan määrän muutaman lauseen mittaisia ehdotuksia porukalla, jonka jälkeen niitä pallottelee yhdessä muutamia kertoja: tällöin iskulauseeksi alkaa pikku hiljaa jalostumaan koko ajan parempia ehdotuksia. Parhaassa tapauksessa jollekin iskee muutaman nukutun yön jälkeen se nerokas, sanoilla leikittelevä slogan kuin apteekin hyllyltä.

Yksin ei missään nimessä kannata slogania keksiä, koska useat aivot tuottavat enemmän ehdotuksia kuin yhdet. Mitä enemmän ehdotuksia, sitä helpompi lähteä karsimaan ja jalostamaan ehdotuksista parhaita.

Luova työ ei koskaan tule pakotettuna – parhaat ideat vaativat aikaa ja prosessointia.

 

Me Kuplilla olemme suunnitelleet rutkasti sloganeita ja muita ydinviestejä yrityksille. Tarvitsetko apua iskevän sloganin suunnitteluun? Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
CMO, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
miten yritykset voisivat tehostaa markkinointiaan oikeanlaisilla viesteillä.
Laitetaanko yhdessä yrityksesi ydinviestit kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: