Uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu saattaa tuntua alkuvaiheessa vaikealta. Visuaalinen lopputulos on katsojan silmässä, minkä vuoksi sen sanallistaminen ja omien toiveiden ulos tuominen voi tuntua hankalalta. Onneksi on olemassa tapoja, joiden avulla näitä haasteita voi lähteä selättämään. Graafikko osaa auttaa alkuun pääsemisessä, mikä helpottaa asiakasta tuomaan omat visiot konkreettiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.

Alussa osioiden palastelu

Ilme kannattaa aluksi palastella osiin siten, että miettii millaisia tarpeita ja vaatimuksia omalle yritysilmeelle on. Missä ilmettä tullaan käyttämään ja millaisia erityispiirteitä näillä kanavilla on? Yritysilmekokonaisuuden voi jakaa pääpiirteittäin logoon, värimaailmaan, typografiaan sekä valokuviin ja visuaalisiin elementteihin, kuten kuvituksiin.

Onko brändiäsi uudistettu muutoinkin, kuin pelkän visuaalisen ilmeen osalta? Visuaalisen ilmeen yhtenäisyys muun brändin kanssa on erityisen tärkeää, jotta viestintä pysyy tiiviinä pakettina, eikä esimerkiksi kirjallinen viestiminen ole tyyliltään huomattavan rentoa ja visuaalisuudeltaan taas jäykkää. Brändin ydin, kuten pääviestit ja tone-of-voice on hyvä koota yhteen ennen muiden osa-alueiden, kuten visuaalisen ilmeen tai valokuvaohjeiston koontia.

Millaista tunnelmaa visuaalinen ilme herättää?

Tärkeää on pohtia sitä, millaisia tunteita ja tunnelmaa visuaalisilla valinnoilla tahdotaan luoda ulkopuolelta katselevalle henkilölle. Väreillä ja muotokielellä näitä asioita voi viestiä monin tavoin ja vaihtoehtoja onkin lähes rajattomasti. Jokainen on varmasti jossakin vaiheessa yrittämistaivaltaan miettinyt, millainen oman yrityksen tyyli on. Visuaalisilla valinnoilla haluttua tyyliä päästään tuomaan tehokkaasti ulospäin.

Entä millainen yrityksesi tarina on ja tahdotko tuoda sitä ilmi myös visuaalisesti? Tämä voisi onnistua esimerkiksi kuvallisten elementtien, kuten ikonien tai kuvitusten avulla. Esimerkiksi juuri ikonit ovat helppo tapa kertoa omasta yritystoiminnasta ja niiden piirtotyylillä ja aiheilla voidaan luoda niin vakavampaa kuin rennompaakin mielikuvaa.

Yritysilmeestä käytössä toimiva paketti

Kun suunniteltu ilme on valmistunut, kannattaa sitä lähteä jalkauttamaan mahdollisimman pian eri materiaaleihin. Vanhojen materiaalien korvaaminen uusilla ottaa oman aikansa, mutta on tärkeää tehdä, jotta vanha ilme ei jää kummittelemaan asiakirjoihin tai verkkosivuille.

Yritysilme on toimiva silloin, kun sen käyttäminen arjessa on vaivatonta. Yritysilmettä suunniteltaessa onkin tärkeää pitää matkan varrella mielessä se, missä sitä tullaan käyttämään ja millaisia erityispiirteitä tulevilla käyttökohteilla ja kanavilla on. Tämä helpottaa aikaa kestävän ja mielekkään ilmeen luomisessa.

Lue lisää graafisen ohjeiston luomisesta ja muista visuaalisen suunnittelun palveluistamme sekä blogistamme. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: