Miten määritellä yrityksen visuaalinen brändi-identiteetti?

Yrityksen visuaalinen brändi-identiteetti syntyy brandbookin pohjalta. Yrityksen brandbook puolestaan on koottu ohjeisto, joka auttaa yritystä yhtenäisen ja tunnistettavan brändi-identiteetin rakentamisessa. Brandbookiin sisältyy muun muassa brändin tarina ja arvot sekä missio ja visio.

Lisäksi oleellinen osa brandbookia on samaan pakettiin määritellyt visuaaliset linjaukset eli graafinen ohjeisto, johon sisältyy ainakin logo, typografia, värit ja niiden käyttöohjeistus. Tässä artikkelissa keskitymme enemmän brandbookin visuaaliseen puoleen ja siihen, miten visuaaliset valinnat oikeastaan muodostuvat ja muodostavat visuaalisen brändi-identiteetin. Lisää graafisesta ohjeiston sisällöistä löydät täältä.

Brändi-identiteetti – mieti yritystä omien suosikkiesi sijaan

Tärkein tehtävä visuaalista brändiä suunniteltaessa on miettiä yrityksen toimialaa ja sitä, millaisilla visuaalisilla valinnoilla liiketoiminnasta saadaan mahdollisimman lähestyttävä ja persoonallinen. Omat mieltymykset kannattaa jättää hetkeksi syrjään ja miettiä, millainen logo, värit tai typografia sopii liiketoimintaan.

Valinnat riippuvat siitä, millaisen yleiskuvan tahdotte välittää. Asiallinen ilme vaatii hillitympiä valintoja kun taas irrottelevammat värivalinnat ja vapaamuotoisempi logo viestivät rentoudesta. Nämä ovat kaksi ääripäätä, joiden keskeltä on mahdollista valita lukuisia suuntia omalle visuaaliselle ilmeelle.

Yllätyksellisyyden ja turvallisuuden tasapaino

Väripaletiksi on helppo valita kokonaisuus, joka perinteisesti kuvaa toimialaanne. Esimerkiksi teknologia-alalla on tavallista käyttää sinistä, vihreää tai harmaan sävyjä ja logoissa pääroolissa on usein yrityksen nimi. Värivalintoja on kuitenkin monia ja päävärejä tukevaksi lisäväriksi on mahdollista tehdä yksilöllisempiä valintoja. Logossa puolestaan voi olla nimitekstin lisäksi kuvituksellinen elementti.

Yllättävät valinnat auttavat kasvattamaan brändinne tunnistettavuutta ja muodostavat asiakkaille muistijälkiä. Yllättävyyden ei tarvitse tarkoittaa monia erilaisia katseen kiinnittäviä elementtejä tai kuvituksia, yksi raikas väri tai yksityiskohta logossa vievät jo pitkälle.

Lisää aiheesta löydät blogistamme: https://www.kupli.fi/miten-lahtea-liikkeelle-yritysilmeen-suunnittelussa/

Brandbookin ja graafisen ohjeiston luomisesta ja muista visuaalisen suunnittelun palveluistamme voit lukea Palvelut-sivultamme sekä blogistamme. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

 

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: