Miten tulkita Google Adsin huutokauppatilastoja

Google Ads -mainontatyökalussa on oma Huutokauppatilastot-kohta, jonka avulla voit tarkastella, ketkä muut osallistuvat mainoshuutokauppoihin samoista avainsanoista ja miten olet pärjännyt kilpailijoihin verrattuna. Saatujen tulosten perusteella voidaan esimerkiksi nostaa tai laskea avainsanojen hintatarjouksia sen mukaan, kuinka kova kilpailutilanne on. Tässä kirjoituksessa kerromme tarkemmin, mitä tietoja huutokauppatilastoista voi saada ja kuinka näkymää tulisi tulkita.

Huutokauppatilastot hakukampanjoissa

Huutokauppatilastoja voidaan tarkastella kampanjatasolla, mainosryhmäkohtaisesti sekä avainsanojen osalta. Tilastot ovat nähtävissä sekä hakusanakampanjoissa että Shopping-kampanjoissa. Keskitymme tässä hakusanakampanjoissa näkyviin tuloksiin.

Huutokauppatilastojen raporttinäkymässä on yhteensä seitsemän saraketta:

  1. Näkyvän URL-osoitteen verkkotunnus

Huutokauppaan osallistuvan toimijan URL-osoite

  1. Impressioprosentti

Impressioprosentti oman yrityksesi kohdalla kertoo, kuinka usein mainostasi näytettiin suhteessa arvioituun näyttökertojen määrään, jonka mainos olisi ollut kelvollinen saamaan. Kelvollisuuteen vaikuttavat kohdistusasetukset, laatupisteet sekä onko avainsana ollut hyväksytty eli kelvollinen näytettäväksi.

Impressioprosentti kilpailijoiden kohdalla kertoo kyseisen toimijan impressioprosentin niissä huutokauppatilanteissa, joissa molempien mainos on ollut kelvollinen näytettäväksi.

  1. Päällekkäisyyden suhde

Päällekäisyyden suhde antaa tietoa siitä, kuinka usein kyseisen kilpailijan mainos sai näyttökerran samassa huutokaupassa, jossa myös oma mainoksesi on saanut näyttökerran. Tästä syystä yrityksesi kohdalla näkyy pelkkä viiva.

Esimerkiksi jos kilpailijan kohdalla näkyy 40 %, kilpailijan mainos on näytetty 4:llä kerralla 10:stä, jolloin oma mainoksesi on näytetty.

  1. Sijoitus yläpuolella -suhde

Sijoitus yläpuolella -suhde kertoo sen, kuinka usein kyseisen kilpailijan mainos näkyi oman mainoksesi yläpuolella silloin, kun molempien mainoksia on näytetty samassa huutokaupassa. Tästä syystä omalla kohdallasi näkyy pelkkä viiva.

Esimerkiksi jos kilpailijan kohdalla lukema on 60 %, kilpailijan mainos on näkynyt mainoksesi yläpuolella kuudella kerralla kymmenestä.

  1. Sivun yläosan suhde

Sarake kertoo, kuinka usein kyseisen mainostajan mainos on näytetty sivun yläosassa orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten yläpuolella.

  1. Absoluuttinen ylimpänä näkyminen

Osio kertoo, kuinka usein kyseisen toimijan mainos näkyi ensimmäisenä orgaanisten hakutulosten yläpuolella.

  1. Näkyvyys ennen muita

Näkyvyys ennen muita -kohta kertoo, kuinka usein mainoksesi sijoittui huutokaupassa korkeammalle kuin tietyn kilpailijan mainos sekä kuinka usein mainoksesi näytettiin, kun kilpailijan mainosta ei näytetty. Tästä syystä omalla kohdallasi näkyy viiva.

Huutokauppatilastojen hyödyntäminen

Huutokauppatilastot antavat paremman käsityksen kilpailutilanteesta sekä siitä, miten mainonnassa on onnistuttu. Tuloksia seuraamalla esimerkiksi budjettia ja hintatarjouksia voidaan muokata tilanteen mukaan.

Eikö oma aika riitä Google-mainonnan yksityiskohtiin perehtymiseen? Anna Kuplin hoitaa mainonta yrityksenne puolesta! Tutustu palveluumme ja ota yhteyttä!

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: