Mitä tarkoitetaan visuaalisella brändillä?

Visuaalinen ilme on tärkeä osa brändityötä, sillä se on ensimmäinen asia, joka yrityksestäsi nähdään ulospäin. Visuaalinen ilme viestii brändin arvoista, asiakaslupauksesta ja persoonasta, minkä vuoksi siihen panostaminen on erityisen tärkeää. Yrityksen visuaaliseen ilmeeseen sisältyvät tavallisimmin logo, värit, fontit, valokuvamateriaalit sekä mahdolliset visuaaliset elementit, kuvitukset ja kuosit. Näiden elementtien ollessa linjassa keskenään on visuaalinen brändi yhtenäinen.

Millainen ilme sopii omaan brändiini?

Visuaalista brändiä uudistettaessa on hyvä muistaa, että vaikka tietynlainen kuvitustyyli tai värimaailma miellyttäisi omaa silmää, ei se välttämättä ole oikea suunta yrityksellesi. Mieti, millaista kuvaa tahdot brändisi viestivän: esimerkiksi yllättävä, rento, virallinen vai jämäkkä yleiskuva. Entä millaisia tunteita brändisi tulisi herättää? Asiakkaille herää mielikuvia jo logosta sekä yleisestä värimaailmasta, jotka he näkevät yrityksen nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Ensivaikutelman on siis oltava mieleenpainuva ja kilpailijoista erottuva.

Miten valmistautua uudistukseen?

Valmistaudu prosessiin yrityksen sisällä. Kenen mielipiteitä tässä prosessissa tulisi kuunnella? Ilmeen valmiiksi saattamista helpottaa se, että kommentoivat henkilöt on linjattu ja rajattu jo aluksi. Muista myös varata riittävästi aikaa kommenttikierroksille ja ehdotusten pohtimiselle sisäisesti, päätöksiä ja kommentteja on ikävä kiirehtiä.

Mitä kannattaa huomioida uudistamisen jälkeen?

Ole johdonmukainen: valituissa brändiväreissä, fonteissa ja muissa elementeissä on tärkeää pysyä, jotta brändisi säilyy tunnistettavana. Uudet brändimateriaalit tulee päivittää sosiaaliseen mediaan, esitysmateriaaleihin ja asiakirjoihin. Tämä vie oman aikansa, mutta on valmistuttuaan sen arvoista, sillä yhtenäisyys säilyy yrityksesi kaikissa materiaaleissa ja vanha ilme ei sekoita asiakkaita päivittämättömällä ulkoasullaan.

Brändi-ilmeen uudistamisen tuloksena uudet visuaaliset elementit kootaan yhteen tiedostoon, johon on helppo palata ja josta myös ulkopuoliset suunnittelijat löytävät tarkat värikoodit ja fontit, joita jatkossa tulee käyttää.

Kupli on osaava kumppani visuaalisen brändin uudistamiseen! Lue tarkemmin palveluistamme brändiuudistuksiin liittyen ja ota yhteyttä!

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: