Mitkä ihmeen sisältötyypit?

Sisältötyypit, sisältöstrategia, sisältösuunnitelma… Paljon erilaisia sanoja vilahtelee jatkuvasti puheessa ja viesteissä, kun mietimme asiakkaillemme markkinoinnin ratkaisuja. Nämä sanat eivät kuitenkaan ole aina ihan yksioikoisia ja niillä voi olla myös monia merkityksiä riippuen puhujasta.

Mitä tarkoitamme, kun puhumme sisältötyypeistä?

Lyhykäisyydessään sisältötyypit määrittävät sen, minkälaista sisältöä ollaan luomassa markkinointikanaviin. Ennen tätä on mietitty muun muassa markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmiä, strategian ja suunnitelman yhteydessä. Tavoitteet ja kohderyhmät määrittävätkin minkälaista sisältöä kanaviin ollaan luomassa, mutta sisältötyyppien avulla markkinoinnin sisällöistä saadaan kiinnostavia ja monipuolisia.

Miksi sisältötyyppejä on hyvä miettiä ja käyttää?

Sisältötyypit mietitään aina kohderyhmälähtöisesti eli ideana on, että ne kiinnostavat valittuja kohderyhmiä. Sen lisäksi, että ne ovat suunnattu juuri oikealle kohderyhmälle, ne myös helpottavat suunnittelutyötä ja rytmittävät arkea. Luomalla monipuolista sisältöä kohderyhmäsi mielenkiinto pysyy yllä.

Minkälaisia sisältötyyppejä on?

Sisältötyyppejä on todella paljon, mutta voit miettiä ainakin näitä, kun alat suunnitella omia sisältötyyppejäsi:

  • Faktat – kerro faktoja, yllättäviäkin sellaisia, jotka kiinnostavat kohderyhmääsi
  • Tiedottava sisältö – onko tulossa tapahtumia, koulutuksia, uutuuksia, joista haluat kertoa?
  • Viihdyttävä sisältö – hauskat sisällöt tuovat vaihtelua faktoihin ja tiedottaviin sisältöihin. Jakaisitko hauskan jutun, joka liittyy toimialaasi tai arkeesi?
  • Jatkuva aihe tai tuote – onko yrityksellänne menossa juhlavuosi, josta saisi jatkuvan teeman tai haluatko nostaa asioita jostain tietystä tuotteesta?
  • Mitä teillä töissä tapahtuu ja minkälainen meininki teillä on – monet ovat kiinnostuneita ihan siitä perus arjesta. Mitä teillä töissä tapahtuu, kuka tekee mitäkin?

Kun olet miettinyt sisältötyypit huolella, on sisältöjä helpompi luoda ja ne on jo valmiiksi tehty kohderyhmää ajatellen. Näin myös yrityksesi markkinoinnin sisällöistä tulee monipuolisempia ja kiinnostavampia.

Tarjoamme markkinointiviestinnän palveluita liiketoimintalähtöisesti, markkinoinnin strategisesta suunnittelusta toteutukseen. Tutustu palveluihimme.

 


Mari Orpana

Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: