Muotia 1960-luvulta!

1960-luvun Suomessa rikottiin vanhoja tabuja ja kokeiltiin uutta. Teollistuminen ja elintason kohentuminen sekä kaupungistuminen näkyivät aikakauden arjessa. Muovin käyttö pakkausten valmistuksessa sekä tuotannon kehittyminen näkyivät erityisesti uusien kosmeettisten tuotteiden valmistuksessa.

Tämänkertaisessa mainosfilmissä voi nähdä 60-luvun glamouria ulkomaalaisen filmitähden kera. Katso video alta tai käy kurkkaamassa se YouTubesta.

Kehittyvä kulttuuri

Henkilökohtaisesta puhtaudesta ja kauneudenhoidosta tuli kansalle yhä tärkeämpää. Muotitietoiset ja aikaansa seuraavat naiset alkoivat kiinnittää enemmän huomiota ehostukseen. Hiusten muotoilu ja korkeiden kampausten suosiminen nousivat muotiin 60-luvun lopulla. Tuotevalikoimiin lanseerattiin silloin paljon uusia tuotteita ja esimerkiksi spraypullot kasvattivat suosiotaan.

Kansainvälistyminen

Ulkomaalaisten tapojen ja tuotteiden ihannointi näkyy mainoksessa selkeästi. Kansainvälistyminen ja yhteiskunnallinen kehittyminen vahvisti tulevaisuuden uusia mahdollisuuksia. Mainoksen Venetsian filmijuhlien juhlittu voittajatar saapuu hienolla autolla hotellin pihaan ja suuntaa huoneeseensa kaunistautumaan. Hän esiintyy mainoksessa käyttäen suomalaista hiustenhoitosarjaa ja paljastaa olevansa XZ-hiuskiinteen ihailija. Kaunis filmitähti suihkauttaa hiuskiinnettä mallikkaasti kampaukseensa ja paljastaa näin katsojalle oman salaisen kauneusrutiininsa.

60-luvun muoti

Hattumuoti jäi historiaan 60-luvun loppupuolella ja uusi hiustyyli saavutti suosiotaan. Korkeiden ja muhkeiden kampausten aikakausi oli alkanut. Tämä johti siihen, että hiustenhoitotuotteiden kehittyminen ja kysyntä kasvoi. 1950-luvulla XZ-tuotesarja oli lanseerannut jo hiusöljynsä, mutta nyt oli vuorossa uudet muotoilutuotteet. Kulutuskulttuuri nosti päätään ja kauneudenhoitotuotteita alettiin kehittää yhä enemmän kasvaville markkinoille.

Kupli valitsi tämän mainoksen parhaaksi mainokseksi sen erityislaatuisen glamourin vuoksi. Mainoksesta hehkuu uuden ajan ja kehityksen ihannointi. Näyttelijät saivat oman merkittävän osansa mainoksissa ja yhteiskunnallisina vaikuttajina.

Tiesitkö tätä?
1960-luvun loppupuolella Suomessa alkoi värilliset lähetykset televisiossa ja vasta 1970-luvulla ne yleistyivät viikoittaisiksi lähetyksiksi.

 

Kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta löydät kootusti yhdeltä sivulta: Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia.

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: