Kun uudelleenmarkkinoinnin perusteet ovat hallussa, voidaan miettiä, millaisilla mainoskampanjoilla uudelleenmarkkinointiyleisöjä kannattaa lähestyä. Eri yrityksillä yleisöt poikkeavat toisistaan, samoin markkinoinnin tavoitteet, kampanjoiden luomiseen on siis useampi kuin yksi strategia.

Vilkkaalle verkkokaupalle voi ajan myötä kertyä monta hyvää yleisöä, kun taas varsinkin B2B-puolella, missä verkkosivuliikennettä on yleensä vähemmän, voi yksi yleisö verkkosivukävijöistä olla ainut, jolle uudelleenmarkkinointia voidaan kohdentaa.

Verkkokaupan dynaaminen uudelleenmarkkinointi

Verkkokaupassa tiettyä tuotetta katselleelle tai niitä ostoskoriin jo lisänneelle on mahdollista kohdentaa mainontaa, jossa näytetään nimenomaan katseltuja tuotteita esim. muutaman päivän ajan verkkosivukäynnin jälkeen. Tällaista asiakkaan toiminnan mukaan mukautuvaa mainontaa kutsutaan dynaamiseksi uudelleenmarkkinoinniksi. Tällaiset yleisöt ovat yleensä erittäin ostovalmiita! On kuitenkin tärkeää, että oston suorittaneet suljetaan pois kampanjan kohdennuksesta, heillehän on enää turha mainostaa tuotetta, jonka he ovat jo hankkineet. Tällaisen mainoksen voi toki toteuttaa ilman dynaamisuuttakin, varsinkin jos markkinoitavia tuotteita ei ole kovin monta.

Oston tehneistäkään ei tarvitse päästää irti heti, vaan heitä pyritään sitouttamaan toisenlaisen uudelleenmarkkinoinnin keinoin. Heille voidaan nimittäin kohdentaa ostettuun tuotteeseen liittyvää mainontaa, kuten mahdollisten lisäosien tai samantyyppisten tuotteiden mainoksia.

Lue tarkemmin Googlen ja Facebookin dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista kanavien omista ohjeistuksista.

Muistuta asiakasta uusintatilauksesta

Ajan mittaan kuluvan tuotteen ostajalle voidaan näyttää mainontaa, jossa muistutetaan uusintatilauksen tekemisestä. Tällaisia tuotteita voivat olla esim. piilolinssit, kodin puhdistusaineet tai vaikkapa kissan ruoka. Tällöin kohdeyleisöksi otetaan esim. viimeisten kolmen ja puolen kuukauden kuluessa ostoksen tehneet, mutta suljetaan pois viimeisten kolmen kuukauden kuluessa ostoksen tehneet. Näin mainos näkyy kahden viikon ajan niille, joiden ostoksesta on yli kolme kuukautta.

Edellä kuvatut uudelleenmarkkinointikampanjat ovat toki hienoja, mutta verkkosivuliikennettä ja ostotapahtumia niiden toteuttamiseksi täytyy olla paljon. Esim. Facebookissa kampanjan saa käyntiin vasta kun yleisössä on vähintään tuhat käyttäjää, joissain kanavissa raja on toki alempi. Dynaamisessa uudelleenmarkkinoinnissa Facebook suosittelee käytettäväksi sellaisia tapahtumia (esim. osto tai tuotteen katselu), joita kertyy vähintään sata päivässä.

Kampanjat pienemmällä verkkosivuliikenteellä

Jos verkkosivujen kävijämäärät eivät riitä tekemään uudelleenmarkkinointiyleisöjä tietyillä tuotesivuilla käyneistä tai konversion suorittaneista, voidaan yleisö luoda kaikista sivustokävijöistä. Tällöin mainosten sisältö on tietenkin yleisluontoisempaa kuin edellä, mutta se kohdennetaan kuitenkin ostopolulla jo ensimmäisestä vaiheesta edenneille.

Saman kampanjan alle voidaan luoda useampia mainoksia eri tuotteista ja ostopolun eri vaiheisiin. Loistavaa tietenkin, jos oston tehneet pystytään sulkemaan pois näistäkin kohderyhmistä. Yleensä sulkemisen voi tehdä, vaikka oston tehneet eivät erillisenä yleisönään olisikaan vielä tarpeeksi iso omien erillisten kampanjoidensa kohdeyleisöksi.

Toteutettiinpa uudelleenmarkkinointia dynaamisin ominaisuuksin tai ilman, on se erittäin tehokas tapa tavoittaa verkkosivukävijäsi toistamiseen. Kun yleisö jo tietää tuotteesi, voidaan kampanjoilla saada vaikuttavia tuloksia ja lisätä myyntiä!

Kupli tarjoaa monipuolisia markkinointipalveluita yrityksellenne. Tutustu tarkemmin ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: