Uutiskirje jakaa mielipiteitä, mutta sen tehokkuudesta ei ole epäselvyyttä. Ei ole monta yritystä, joka ei uutiskirjettä lähettäisi. Se on helppo, nopea ja edullinen tapa muistuttaa itsestään. Uutiskirjeen luomiseen on olemassa useita erilaisia työkaluja. Yksi suosituimmista on MailChimp, josta voit lukea lisää Marin aiemmasta kirjoituksesta. Käydään läpi muutama huomio hyvästä uutiskirjeen rakenteesta.

Otsikko

Uutiskirje kilahtaa saapuneet-kansioon ja huonolla otsikolla peli on jo menetetty. Kaikki se luotu sisältö saattaa jäädä lukematta, jos otsikko on kehno. Luo siis napakka ja selkeä otsikko, joka kertoo uutiskirjeesi sisällöstä. Ota huomioon kuinka paljon otsikosta näkyy milläkin alustalla. Mieti mitä haluat kertoa ja mikä saa lukijan avaamaan uutiskirjeesi. Esimerkiksi MailChimpillä voit määrittää erikseen otsikon alla näkyvän tekstin.

Uutiskirjeen sisältö

Nyt kun olet saanut lukijan avaamaan uutiskirjeen, haluathan lunastaa otsikkosi lupauksen. Ole johdonmukainen ja varmista että sisältösi vastaa otsikkoa. Yksinkertainen on usein kaunista ja toimivaa. Selkeät teemat ja aiheet luovat hyvän pohjan. Liian täyteen infoa tai tekstiä ahdettu uutiskirje saattaa luoda lukijalle ähkyn. Uutiskirje jää sekavaksi eikä ydinviesti välity. Pahimmassa tapauksessa uutiskirje jää kokonaan lukematta.

Tarkista, että uutiskirjeen alatunnisteessa on kaikki tarvittava tieto yrityksestäsi yhteystietoineen. Uutiskirjeestä tulee käydä ilmi, miksi lukija on saanut uutiskirjeen, ja kuinka hän voi sen peruuttaa.

Testaa

Valmis uutiskirje on hyvä testilähettää katsottavaksi ja luettavaksi toiselle henkilölle. Hyvä suomen kieli on ehdoton. A/B-testaus on mahdollista myös uutiskirjeen kohdalla. Voit esimerkiksi testata pienemmälle vastaanottajaryhmälle kahta eri otsikkoa, joista sitten valitset paremmin toimivan. Tämä on se, jonka lopulta lähetät koko kohderyhmälle.

Testaa ja tee rohkeasti muutoksia, jos huomaat että jokin asia ei toimi!

Uutiskirjeen visuaalisuus

Uutiskirje on yksi osa yrityksen markkinointia, joten on suotavaa, että myös uutiskirjeen ulkoasu ja sen tone of voice toimivat loogisena jatkumona yrityksen ilmeelle. Tee uutiskirjeestäsi visuaalisesti houkutteleva ja leiki kuvien ja sommittelun kanssa.

Myös uutiskirjeen responsiivisuus on hyvä pitää mielessä. Sähköpostia luetaan erilaisilla laitteilla, joten uutiskirjeen on mukauduttava päälaitteille sisällöstä tinkimättä.

Kuvat ja linkit

Uutiskirjeen sisällön on oltava nähtävissä ja luettavassa muodossa. Mikään ei turhauta niin paljon kuin uutiskirje, jonka kuvat tai sisältö eivät avaudu kokonaan ja nopeasti. Olisipa kurja, jos uutiskirjeen huolella suunniteltu visuaalisuus kärsisi siitä, että kuvat lataavat pitkään tai eivät avaudu ollenkaan. Kiinnitä huomiota siis kuvien kokoon, jotta ne varmasti avautuvat kaikilla alustoilla yhtä kivuttomasti.

Varmista myös, että uutiskirjeeseen upotetut linkit toimivat. Lukija on laskeutettava relevantille sivustolle. Voit lukea lisää laskeutumissivun tärkeydestä täältä.

Uutiskirjeiden määrä

Uutiskirjeiden määrää kannattaa pohtia, ethän halua spämmätä. Haluat pitää uutiskirjeen tilaajat, joten mieti oman yrityksesi tarpeisiin sopiva määrä, joka palvelee myös lukijoita. On toki tärkeää päästä kertomaan itselleen tärkeistä asioista, mutta on hyvä muistaa myös mistä asiakas haluaa lukea. Asettaudu siis lukijan saappaisiin välillä, ja mieti tuoko uutiskirjeen sisältö lisäarvoa lukijalle. Uutiskirje on tilattu lukijan puolelta, joten kannattaa miettiä minkälaista sisältöä lukija odottaa saavansa. Aseta tavoitteet, seuraa toimintaa ja tee tarvittaessa muutoksia hommaan!

Kupli tarjoaa monipuolisia markkinointipalveluita yrityksille. Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Anna Seppä

Anna Seppä
Digital Marketing Trainee
anna.seppa@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: