Näin teet hyvän verkkosivujen tarjouspyynnön

”Kuinka paljon verkkosivut maksavat?” on kysymys, johon törmäämme hyvin usein. Tähän vastaukseen on mahdotonta antaa suoraa vastausta, sillä on aivan eri asia rakentaa esimerkiksi yksittäinen sivu, josta löytyy yrityksen yhteystiedot, kun sivusto, jossa on paljon eri toiminnallisuuksia ja joissa on esimerkiksi mietitty hakukoneoptimointia. Mitä siis tarjouspyyntöön kannattaa kirjata, jotta saat mahdollisimman hyviä ja vertailukelpoisia tarjouksia? Tässä lista asioista, joita kannattaa miettiä.

1. Toiveet ja tavoitteet sivustolle

Kaikki lähtee aina yrityksen toiveista ja tavoitteista, miten verkkosivut palvelevat liiketoimintaa ja liiketoiminnan tavoitteita. Mikä on verkkosivun rooli yritystoiminnassa? Mitä haluaisitte, että henkilö tekee, kun hän löytää sivuston?

2. Minkälaista sisältöä sivustolle tulee

Mitä sisältöjä sivustolle tulee? Tuotatteko itse tekstit, kuvat ja videot vai toivoisitteko, että verkkosivujen toimittaja auttaa näissä?

3. Kieliversiot

Monella eri kielellä sivusto toteutetaan? Tuleeko sivusto esimerkiksi pelkästään suomeksi ja sen lisäksi yksittäisiä tiivistelmiä englanniksi ja ruotsiksi, vai tehdäänkö kaikilla kielillä laajat kieliversiot.

4. Sivuston visuaalisuus

Onko yrityksellänne jo olemassa graafinen ilme ja graafinen ohjeisto? Kerro siitä ja jos mahdollista lähetä se tarjouspyynnön liitteenä.

5. Sivuston ilme ja rakenne

Toiveet ilmeeseen on hyvä pohtia jo alkuvaiheessa, voitte kerätä jo valmiiksi listaa sivuista, joista pidätte. Näitä ei välttämättä tarvitse lähettää vielä tarjouspyyntövaiheessa, mutta on näitä on hyvä kerätä ylös, niin verkkosivutoimittajan kanssa päästään mahdollisimman nopeasti samalle aaltopituudelle sivuston ilmeestä. Lisäksi toiveet rakenteeseen kannattaa myös kirjata ylös ja jos on jo tiedossa mitä sivuja ainakin sivustolle halutaan.

6. Toiveet toteutusalustasta esim. WordPress

Onko tarkoitus, että sivustoa pitää pystyä päivittämään itse ja kuinka paljon myöhemmin muutoksia pitää pystyä tekemään itse? Ja vielä tarkemmin, kuinka joustavasti muutoksia pitää pystyä tekemään? Entä tekniset päivitykset, halutaanko, että verkkosivujen tekijä hoitaa myös ne vai onko sivusto tarkoitus ottaa yrityksen omaan hoitoon kokonaisuutena toteutuksen jälkeen?

7. Sivuston toiminnallisuus

Halutaanko sivustolle toiminnallisuuksia, esimerkiksi lomakkeita, verkkokauppa, somesyötteet?

8. Googlen huomioiminen sivustolla

Google on hyvä huomioida sivustolla alusta asti, onko sivustolla tarvetta seuraaville:

• Avainsana-analyysi eli millä sanoilla sivuston pitäisi nousta Googlessa
• Google Analytics
• Search Console
• Hakukoneoptimointi (SEO)

9. Kuinka toteutusprosessi etenee?

Useimmiten verkkosivujen toimittajilla on vakiintunut toteutusprosessi, tästä on hyvä kysyä heti tarjousvaiheessa.

10. Budjetti

11. Toivottu aikataulu

12. Referenssit

Referenssejä on aina hyvä pyytää pari-kolme, jotta näette minkä tyylisiä sivustoja on aikaisemmin toteutettu.

13. Keneltä saa lisätietoja?

Lopuksi on hyvä vielä nimetä henkilö, joka vastaa mahdollisiin kysymyksiin.

Kertomalla tarjouspyynnössä näistä asioista varmistat, että saat vertailukelpoisia tarjouksia eri toimittajilta. Jos on niin, että jotain kohtaa ette ole miettineet, on myös se hyvä kirjata ylös, sillä kaikki toimittajat varmasti kertovat mielellään, mikä olisi paras toteutustapa.

Kysy siis rohkeasti tarjousta ja jos voimme olla avuksi myös tarjouspyynnön muotoilussa niin teemme sen mielellämme!

Mari Orpana


Mari Orpana

Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: