Ymmärrätkö, miten asiakkaasi tekee ostopäätöksensä ja millaisia vaiheita hän käy läpi ennen päätöksen tekoa? Ostopäätöksen tekeminen ei ole nykypäivänä enää suoraviivainen prosessi, sillä netti on tuonut asiakkaille miltei rajattomat mahdollisuudet selvittää kokemuksia, tutkia ominaisuuksia ja vertailla kilpailijoita. Ostopolun tuntemuksen avulla saat viitoitettua asiakkaasi tien kohti ostopäätöstä ja suunnattua tämän mielenkiinnon juuri sinun yritykseesi.

Mikä on ostopolku?

Ostopolku on yhä tärkeämpi kehys, jota käytetään markkinointistrategian hahmottamiseen, ja jos se tehdään oikein, se parantaa merkittävästi myyntiä. Tyypillisimmin ostopolku alkaa siitä, kun ostaja alkaa etsimään jotakin tarvitsemaansa – yleensä netistä – ja se päättyy siihen, että hän tekee ostopäätöksen, joka vastaa hänen alkuperäiseen tarpeeseensa. Asiakkaasi ostopolun mallintamisessa on tärkeä kääntää oma huomio kaikkeen siihen, mitä tapahtuu ennen ostoaikomusta.

Ostopolkua voisi kuvailla ikään kuin aktiivisena tutkimusprosessina, jonka ostaja käy läpi päätyen lopulta ostoon. Toisin sanoen, se kattaa kaikki ne vaiheet, mitä hän haluaa selvittää ennen kuin tekee lopullisen päätöksen ostaa juuri sinulta. Valtaosa asiakkaistasi etsiikin ostoaikeitaan tukevaa tietoa jo kauan ennen varsinaista päätöstä ja yleensä asiakas onkin tehnyt päätöksensä ennen esimerkiksi liikkeeseen menemistä.

Ostopolun mallintaminen asiakaslähtöisesti

Ohjataksesi asiakkaasi tien kulkemaan kohti ostopäätöstä, tulee sinun ensin tuntea ja mallintaa asiakkaan ostopolku. Tämä kannattaa tehdä hyödyntäen ostajapersoonia. Näin saadaan selkeä kuva asiakkaan ostoprosessin erilaisista vaiheista, jonka perusteella osaat olla siellä, mistä asiakkaasi etsii tietoa ja tarjota sellaista sisältöä, mikä kattaa kaiken sen, mitä asiakkaasi tarvitsee tehdäkseen oikean ostopäätöksen.

ostopolku

Tarjoamalla laadukasta ja asiakkaallesi hyödyllistä sisältöä, tuet ostopäätöstä samalla ohjaillen asiakastasi askel askeleelta lähemmäs juuri sinun tuotettasi tai palveluasi. Onkin tärkeää tarjota asiakkaallesi lisäarvoa sekä vastauksia häntä askarruttaviin kysymyksiin jokaisessa ostopolun vaiheessa. Annat siis asiakkaallesi täsmälleen sen, mitä hän juuri silloin tarvitsee. Näin saat ohjattua mielenkiinnon yritykseesi, herättäen samalla luottamusta ja nostaen esiin omaa asiantuntijuuttasi.

Kuulitko jo, että meillä Kuplilla laajennettiin palveluvalikoimaa ja tarjoamme nyt myös asiakasymmärryksen palveluita räätälöitynä juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Käy kurkkaamassa lisää ja ota yhteyttä!

 

Netta Seppänen

Netta Seppänen
Web Design Trainee
netta.seppanen@kupli.fi


Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: