Marraskuu on kovassa käynnissä ja väistämättä myös seuraava vuosi lähenee. Onko teidän yrityksellänne jo tarkat askelmerkit valmiina vuoden 2022 markkinointiin? Markkinoinnin suunnitteluahan voi tehdä mihin aikaan vuodesta tahansa, mutta alkava kalenterivuosi tarjoaa aina herkullisen mahdollisuuden aloittaa markkinointia uuden suunnitelman mukaisesti.

Ennen varsinaisen vuosisuunnitelman tekemistä kannattaa toki varmistaa, että markkinointistrategian asiat on kiteytetty. Jos ei ole, on markkinointistrategian asiat syytä linjata. Jos lähdetään ihan nollista markkinoinnin suunnittelun suhteen, parhaisiin tuloksiin pääsee tekemällä myös markkinoinnin auditoinnin sekä ostopolkujen ja ostajapersoonien kirkastuksen ensin.

Ensin markkinoinnin suuntaviivat kuntoon

Markkinointisuunnitelma on jokaiselle yritykselle ja liiketoiminnalle erilainen. Markkinointisuunnitelmaa laatiessa kannattaa vastata muun muassa näihin kysymyksiin:

  • Missä kanavissa ollaan?
  • Mitä toimenpiteitä tehdään?
  • Kuinka usein toimenpiteitä tehdään?
  • Kuka tekee?
  • Mikä on markkinoinnin budjetti? Miten se jakautuu eri kanaviin?
  • Mitä tavoitellaan ja miten onnistumista mitataan?

Markkinointisuunnitelman yksi tärkeimmistä kohdista onkin mittareiden määrittely. Mittaamalla tuloksia ja tavoitteiden saavuttamista on ainut tie oppimiseen ja kehittymiseen. Mittaamista ei siis kannata unohtaa vaan miettiä mittarit tarkoin niin, että ne tukevat tavoitteidesi saavuttamista. Muista siis myös muuttaa tulokset toimiksi ja analysoida tuloksia säännöllisesti, kun toteutat suunnitelmaa.

Sisältösuunnitelma eli sisältökalenteri auttaa käytännön työssä

Sisältösuunnitelma auttaa markkinointiosastoa tai markkinointikumppania käytännön työssä. Sisältösuunnitelman tarkoituksena on luoda markkinoinnista systemaattista ja asiakaslähtöistä. Sisältösuunnitelmassa ideoidaan ja kalenteroidaan eri kanaviin sisältöjä, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita ja kiinnostavat yrityksen kohderyhmiä. Vuoden 2022 sisältösuunnitelmaa laatiessa kannattaakin miettiä eri aiheita laajasti. Mistä ensi vuonna haluamme viestiä ja miksi? Mitä kiinnostavaa liiketoiminnassamme tapahtuu milloinkin?

Sisältösuunnitelmassa kirkastetaan:

  • Sisältöjen ylätason teemat
  • Erilaiset sisältötyypit
  • Konkreettisia aiheita sisältötyyppien alle
  • Sisältötyyppien käyttö eri kanavissa
  • Konkreettinen sisältökalenteri 6-12 kuukaudelle

Sisältösuunnitelmasta tehdään myös kalenterimuotoinen malli, jotta tekeminen kirkastuu ja on konkreettista, mitä julkaistaan milloinkin. Sisältösuunnitelma kannattaa laatia huolimatta siitä, kuka markkinointia tulee yritykselle toteuttamaan.

Huom! Myös konkreettinen mainontakalenteri on syytä tehdä erikseen, jos markkinointisuunnitelma sisältää paljon maksettua mainontaa.

Markkinoinnin suunnittelu on Kuplin ydinosaamista. Tarvitsetteko toteuttajaa tai sparraajaa markkinointisuunnitelmalle? Ota heti yhteyttä tai lue ensin markkinoinnin suunnittelupalveluistamme.

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: