Onko teillä jo valmiina askelmerkit ensi vuoteen? Jos ei, nyt on hyvä hetki tehdä suunnitelma – aika kuluu nopeasti ja pian eletään jo seuraavaa vuotta! Markkinoinnin suunnittelu auttaa kirkastamaan markkinoinnin kokonaisuuden ja on helpottavaa aloittaa uusi vuosi tietäen, mitä markkinoinnin toimenpiteitä vuoteen kuuluu.

Ensin markkinointistrategia kuntoon

Onko nykyinen strategia toimiva vai pitääkö sitä päivittää? Markkinointistrategia on syytä käydä läpi ennen konkreettisen suunnitelman laatimista. Lisäksi ydinviestit on syytä olla kunnossa, jotta tiedetään millä kärjellä lähdetään viestimään.

Tee ainakin nämä

Markkinointisuunnitelmaa laatiessa kannattaa vastata muun muassa näihin kysymyksiin:

  • Missä kanavissa asiakkaat ovat eli missä meidän kannattaa viestiä (resurssien puitteissa)?
  • Mitä toimenpiteitä kanavissa tehdään?
  • Kuinka usein toimenpiteitä tehdään?
  • Kuka tekee mitäkin?
  • Mikä on markkinoinnin budjetti? Miten se jakautuu eri kanaviin?
  • Mitä markkinoinnilla tavoitellaan ja miten onnistumista mitataan?

Kun yllä oleviin käytännön kysymyksiin on löytynyt linja, voidaan laatia vuosikello sekä sisältökalenteri. Vuosikellosta nähdään yhdellä katselukerralla vuoden tärkeimmät tapahtumat, markkinointikalenteri puolestaan menee syvemmälle ja siinä avataan viikkotasolla mitä tehdään missäkin kanavassa. Alustavat sisältöideat voi kirjata mukaan, mutta tarkempaa sisältösuunnittelua voi tehdä myös rullaavasti esimerkiksi siten, että nyt loppuvuonna määritetään valmiiksi tarkemmat sisällöt ensimmäiselle parille kuukaudelle, tammikuussa maaliskuulle ja niin edelleen. Siten, että on aina hyvissä ajoin tiedossa, mitä tehdään.

Suunnitelmaa voi aina muuttaa

Kuten viime vuosina on huomattu, maailma voi muuttua äkistikin ja se voi vaikuttaa siihen, että suunnitelmaa täytyy joutua muuttamaan. Kun selkeät suuntaviivat on kerran määritetty ja kokonaisuus rakennettu, hyvä suunnitelma kyllä mahdollistaa myös sen, että muutoksia pystyy siihen tekemään helpostikin.

Markkinoinnin suunnittelu on Kuplin ydinosaamista. Tarvitsetteko toteuttajaa tai sparraajaa markkinointisuunnitelmalle? Ota heti yhteyttä tai lue ensin markkinoinnin suunnittelupalveluistamme.

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: