Ohjeet UTM-tagien käyttöön

Markkinoinnille tulisi aina asettaa selkeät tavoitteet ja niiden rinnalle toimiva mittaristo. Yhtä tärkeää on seurata ja analysoida tuloksia. Jotta seuranta olisi mahdollisimman tarkkaa, kannattaa markkinoinnissa hyödyntää UTM-tageja.

Mitä UTM-tagit ovat?

UTM-tagit ovat parametrejä eli käytännössä pieniä tiedonjyväsiä, jotka lisätään sivustolle johtavaan URL-osoitteeseen. Ne antavat tietoa esimerkiksi siitä, mitä kautta ja millaista linkkiä klikattuaan kävijä on päätynyt sivustolle.

UTM-tageja tulisi käyttää kaikissa niissä kanavissa, mistä on ohjattu linkityksiä omalle sivustolle, kuten somejulkaisuissa, maksetussa mainonnassa ja uutiskirjeissä. Niiden avulla Google Analyticsissa voidaan tarkemmin seurata sitä, mitä kautta ihmiset ovat sivustolle tulleet ja mitä he ovat sivustolla tehneet. Jos UTM-tageja ei lisätä, Analytics kertoo tiedon liikenteen lähteestä, mutta ei esimerkiksi sitä, mikä julkaisu tai mainos on ollut kyseessä.

Mitä tietoja UTM-tageilla voi kerätä

Tyypillisiä URL-osoitteeseen lisättäviä tietoja ovat alla olevassa esimerkissäkin näkyvät liikenteen lähde (utm_source), tulotapa (utm_medium) sekä kampanjan nimi (utm_campaign). Lisäksi osoitteeseen voidaan lisätä parametrit, jotka kertovat tarkemmin sisällöstä (utm_content) tai käytetyistä avainsanoista (utm_term). UTM-parametrit näkyvät URL-osoitteessa varsinaisen osoitteen jälkeen kysymysmerkillä erotettuna. Tagit erotetaan toisistaan &-merkillä.

https://www.kupli.fi/ohjeet-utm-tagien-lisaamiseen?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=utm-tagit

Ohjeet UTM-tagien lisäämiseen

UTM-tagien luomisessa kannattaa hyödyntää esimerkiksi Googlen Campaign URL Builder -sivustoa, jossa lomakkeeseen täytetään tarvittavat tiedot ja niiden perusteella työkalu tarjoaa valmiin linkin käytettäväksi. Kaksi ensimmäistä kohtaa ovat pakollisia, mutta näiden lisäksi suosittelemme ainakin hyödyntämään kohdat Campaign Medium sekä Campaign Name.

Analytics tulkitsee eri kirjoitusasut (esim. Facebook, FACEBOOK, facebook) eri lähteiksi, joten linkeissä kannattaa käyttää vain pieniä kirjaimia.

utm-tagit

Website URL

Sivu, jolle linkki halutaan ohjata.

Campaign Source (utm_source)

Liikenteen lähde, mistä linkki ohjautuu sivustolle. Lähteenä voi olla esimerkiksi facebook tai newsletter.

Campaign Medium (utm_medium)

Tulotapa, joka kertoo linkin luonteen. Linkistä riippuen tulotapa voi olla esim. cpc, banner, email tai social.

Campaign Name (utm_campaign)

Kampanjan tai julkaisun nimi. Tee nimestä tunnistettava, jotta tuloksia tarkistellessasi tiedät heti, mistä julkaisusta on kyse.

Campaign Term (utm_term)

Kampanjan avainsanat. Tätä kohtaa käytetään lähinnä maksetussa mainonnassa. Google Adsissa asetuksista kannattaa ottaa käyttöön automaattinen taggaus, jolloin Ads luo parametrit URL-osoitteisiin automaattisesti.

Campaign Content (utm_content)

Kampanjan sisältö. Tätä voidaan hyödyntää etenkin A/B testauksessa yksilöimään saman kampanjan eri mainokset toisistaan.

Kupli taitaa UTM-tagit ja muut digimarkkinoinnin kiemurat. Jos kaipaat osaavaa kumppania yrityksen markkinointiin, tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: