Yrityksen ja sen tarjooman on oltava löydettävissä tarvittaessa. Löydettävyydessä piilee digimarkkinoinnin ja varsinkin sisältömarkkinoinnin ydin!

Kun potentiaalinen asiakas hakee verkosta ratkaisua ongelmaansa, ovat vahvimmilla ne yritykset, joiden sisällöt nousevat hakutulosten kärkeen ja jotka osaavat esitellä tarjontansa asiakaslähtöisesti. Tässä ei siis riitä se, että olette löydettävissä tuotteenne tai palvelunne nimellä ja brändinimellä. Usein asiakas ei nimittäin osaa sanoittaa ongelmaansa niillä sanoilla, joita te käytätte yrityksen sisäisessä puheenparressa, vaan hän tekee hakuja tuotteiden synonyymeillä tai jopa kokonaisilla lauseilla ja kysymyksillä.

Palvelun tai tuotteen tarjoajista voittajaksi nousee se, joka osaa lukea asiakkaidensa tarpeita niin monipuolisesti, että onnistuu näkymään mahdollisimman monessa haussa relevantissa yhteydessä ja tarjoamaan selkeän ratkaisun asiakkaan ongelmaan.

Ole löydettävissä hakukoneissa

Miten löydettävyys sitten taataan? Verkkosivujen hakukoneoptimointi on tärkeää, ja monipuolisimman näkyvyyden saa ylläpitämällä blogia. Yrityksen verkkosivujen kiinteillä sivuilla, kuten palvelukuvauksissa, sivujen ja avainsanojen määrä on rajallinen, joten yritysblogin avulla näkyvyyttä voi saada laajennettua huomattavasti.

Blogin kirjoittaminen kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja käydä avainsanat läpi jo etukäteen niin, että tärkeimmistä tulee varmasti kirjoitettua ja että avainsanat osuvat ostopolun eri vaiheisiin. Jos blogin ylläpitoon ei riitä omia henkilöstöresursseja, voi työn ulkoistaa.

Myös verkkosivujen käytettävyyteen on panostettava, jotta paikalle houkuteltua saatu satunnainenkin surffailija löytäisi sieltä varmasti etsimänsä.

Google ei riitä

Google ja muut yleiset hakukoneet eivät ole ainut paikka, joissa löydettävyydestä on etua. Sosiaalinen media on hyvä ottaa haltuun niiltä osin, missä kanavissa yrityksenne potentiaaliset asiakkaat liikkuvat, sillä näitäkin kanavia käytetään hakukoneina. Pääasia ei ole kaikissa kanavissa näkyminen, vaan olennaiset kanavat valitaan yritys- tai tuotekohtaisesti. Esimerkiksi IT-alan B2B-markkinointia tekevä yritys saa parhaan näkyvyyden muissa kanavissa, kuin vaikkapa sisustustuotteiden verkkokauppa.

Entä onko alallanne muita verkostoja tai rekistereitä, joista potentiaaliset asiakkaat voisivat teitä hakea? Nämä kanavat on selvitettävä markkinoinnin suunnitteluvaiheessa, jotta ette jää ulkopuolelle, kun parhaista diileistä sovitaan.

Tunne asiakkaasi

Jotta olisitte löydettävissä, on teidän ajateltava kuin asiakkaat. Usein esim. hakusanamainontaa käynnistettäessä yllätytään siitä, millaiset haut tuottavat parhaiten näkyvyyttä ja klikkauksia verkkosivuille. Ne ovat harvoin niitä sanoja, joilla itse puhutte tarjoomastanne.

Löydettävyyttä voi siis parantaa tutustumalla asiakkaisiin esim. jututtamalla heitä. Laajempia tuloksia saa Googlen ja muiden avainsanatyökaluja tarjoavien yritysten palveluista, kuten Google Adsin avainsanojen suunnittelijasta ja Google Trends -työkalusta.

Kupli taitaa monipuolisen näkyvyyden suunnittelun ja toteutuksen digitaalisissa kanavissa. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä, niin lähdetään katsomaan, miten teidänkin näkyvyytenne ja myyntinne saataisiin kasvuun!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: