Työnantajamielikuva ei koostu pelkästä rekrytointiviestinnästä

Parhaista työntekijöistä kilpaillaan aina, joten yrityksen työnantajamielikuva vaikuttaa vahvasti siihen, kuinka paljon huippuosaajia hakee työhön. Jos kukaan työmarkkinoilla oleva ei tunne yritystä, ei se varmasti ole monenkaan hakijan kärkilistalla, etenkin jos vastassa on houkuttelevampia ja tunnetumpia yrityksiä. Työnantajamielikuva tarkoittaa sitä mielikuvaa, joka sekä yrityksen työntekijöillä että muilla ihmisillä on siitä, millaista yrityksessä X on työskennellä.  Miksi juuri tässä yrityksessä on hyvä työskennellä? Minkälaista yrityksessä on ylipäätään työskennellä? Mikä erottaa sen muista yrityksistä? Näihin kysymyksiin yrityksen pitäisi osata vastata luodessaan kuvaa yrityksestä, jossa on mahtavaa työskennellä.

Kaikki lähtee tietysti siitä, että yrityksessä oikeasti onkin kuin onkin hyvä työskennellä ja työntekijät ovat inspiroituneita. Tässä blogitekstissä ei mennä tarkemmin aiheeseen, kuinka mahtava yhteishenki ja yrityskulttuuri luodaan, mutta se on varsin oleellinen asia, joka täytyy laittaa kuntoon ennen työnantajamielikuvan viestintään paneutumista. Kun tämä on kunnossa, voidaan keskittyä siihen, kuinka loistavaa työyhteisöä voidaan viestiä ja markkinoida myös ulospäin.

Työnantajamielikuvan ylläpito on jatkuvaa tekemistä, ei pelkkää rekrytointiviestintää

Rekrytointiprosessin hoitaminen on asia, joka tulee ensimmäisenä mieleen työnantajakuvan luomisessa: siinähän yritys on kaikkein lähimpänä työnhakijoita. Rekrytointiviestintä ja rekrytointiprosessin hyvin hoitaminen onkin parhaimmillaan hyvää markkinointia yritykselle: jos yritys osaa luoda kiinnostavan ja informatiivisen ilmoituksen, pitää työnhakijat reilusti ajan tasalla ja ilmoittaa lopullisista valinnoista sekä erityisesti valitsematta jättämisistä (tämä ei vieläkään ole itsestäänselvyys!), ollaan jo pitkällä.

Työnantajamielikuvan ylläpito ei kuitenkaan ole vain rekrytointiprosessin aikana tapahtuvaa viestintää, vaan paljon laajempi kokonaisuus. Kaikki markkinointi ja viestintä sekä kaikki mediassa näkyvä uutisointi luovat kuvaa yrityksestä – hyvää tai huonoa sellaista. Yritys voi itse vaikuttaa yrityksen tunnettuuteen markkinoinnin ja sosiaalisen median presenssin avulla.

Sosiaalisen median kanavat ovat hyviä väyliä työnantajamielikuvan luomiseen

Yritys voi tuoda työntekijöitä enemmän julkisiksi esimerkiksi sosiaalisen median avulla. Esimerkiksi Instagramiin ja Facebookiin kannattaakin aika ajoin ajoittaa työyhteisöön liittyviä yhteishenkeä huokuvia postauksia, esittelyjä uusista työntekijöistä sekä muuta sellaista sisältöä, joka luo kuvaa mukavasta työpaikasta. Työntekijät itse ovat parhaita työnantajakuvan levittäjiä, ja mahtavaa onkin, jos myös työntekijät itse pyyteettä jakavat yrityksen mukavaa arkea omiin kanaviinsa.

Lisäksi markkinointi ylipäätään tuo tunnettuutta firmalle, ja sitä kautta yrityksen nimeä myös potentiaalisten työnhakijoiden korviin. Harva osaaja haluaa hakea firmaan, josta ei tiedä mitään.

Onhan sinun yrityksesi työnantajakuva kunnossa?

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: