Onnistunut sisältö elää pitkään

Onko mikään sisällöntuottajan näkökulmasta turhauttavampaa kuin se, että vaivalla tehty sisältö vaipuu unholaan ilman, että kukaan siihen edes juuri reagoi? Välillä valitettavasti käy niin, että oma, vaivalla kirjoitettu blogiteksti ei saa lukukertoja paljon. Ongelma voi toki olla blogitekstin jakelussa, mutta syynä voi olla myös välillä se ikävämpi: aihe ei vaan kiinnosta ketään.

Klassikot elävät pitkään perinteisessä mainonnassa

Perinteisestä mainonnasta tulee kaikille meille varmasti mieleen mainossisältöjä, jotka ovat jääneet elämään. Niiden lisäksi sitten on huomattavasti enemmän niitä sisältöjä, joita kukaan ei muista enää seuraavalla viikolla. Hyvänä esimerkkinä kansalaisten (ainakin allekirjoittaneen) mieliin on jäänyt elämään DNA:n ”Elämä on” -mainokset.

Hyvä sisältö yllätti sisällöntuottajan

Hyvä sisältö voi jäädä elämään myös digimaailmassa. Näin neljä vuotta Kuplissa toimineena ja sisältöjä tänne blogiin kirjoittaneena, olen suoraan sanoen hieman yllättynyt siitä, mitkä sisällöt meillä täällä blogissa jäävät elämään eli mitkä sisällöt ovat niitä, joihin lukijoita tulee edelleen vuosien jälkeen. Esimerkiksi meidän kirjoittamaamme Twitter-opasta on vuoden aikana luettu käsittämättömät 8600 kertaa.

Myös näitä sisältöjä luetaan edelleen, vaikka julkaisusta on vuosia:

1. Mikä on yrityksesi kohderyhmä? (julkaistu toukokuussa 2017)
Aihe on markkinoinnin kannalta ikivihreä. Kyseistä tekstiä on pelkästään viimeisen 12 kuukauden aikana luettu 1 918 ihmisen toimesta, ja keskimäärin lähes 6 minuutin ajan!

2. Markkinoinnin vuosikello – miten se tehdään?  (julkaistu 09/2018)
Tämäkin on aiheeltaan varsin ajaton, joten ei ihme, että lähes 2,5 vuoden jälkeen tämä keikkuu luetuimmissa.

3. Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu? (julkaistu 09/2018)
Myöskään strategisesta suunnittelusta kertova teksti ei vanhene. Kertoo myös hyvää, että tekstiä on luettu keskimäärin 5 minuuttia.

Miksi jotkin sisällöt elävät pitkään?

Yllä mainitut, pitkään elävät blogitekstit käsittelevät yleensä sellaisia aiheita, joita ihmiset googlaavat ja nämä tekstit nousevatkin erinomaisesti Googlessa. Yllä mainitut blogitekstit keskittyvät hyvin oleellisiin markkinoinnin teemoihin, joten on luonnollista, että niistä on kiinnostuttu ja niitä kulutetaan. Ja näin sisällöntuottajan näkökulmasta: kivahan se on, että kaikki kirjoitukset eivät jää blogiarkistoon pölyttymään, vaan niitä oikeasti kulutetaan jopa vuosien jälkeen.

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Strategia ja myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: