Ostosuppilo osana digimarkkinointia

Markkinointia ei tehdä sattumanvaraisesti tekemällä eri kampanjoita ja kokeiluja siellä täällä, vaan strategisessa markkinoinnissa suunnittelun taustalla hyödynnetään muun ohella polkua asiakkaaksi, jota kuvataan yleensä nelivaiheisella ostosuppilolla.

Ostosuppilo kuvaa asiakaspolkua ylätasolla

Kokonaisvaltainen digitaalinen markkinointi osana asiakaspolkua sisältää toimenpiteitä jokaiseen näistä ostosuppilon vaiheista ytimekkäästi tiivistettynä seuraavanlaisesti:

  1. Ensimmäiseen vaiheeseen kuluu tietoisuuden lisääminen, jota tehdään yleensä kuva- ja videomarkkinoinnin avulla näkyvyyttä ostamalla esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa tai muissa ajanviettopaikoissa, kuten vaikkapa suoratoistopalveluissa ja viihdesivustoilla tavoitteena lisätä yleisemmällä tasolla tietoisuutta yrityksen ja sen tuotteiden tai palveluiden olemassaolosta.
  2. Toiseen vaiheeseen kuluu kiinnostuksen herättäminen, jota tehdään jo someprofiilin tai sivustolle asti päätyneille. Kiinnostusta herätellään esimerkiksi mielenkiintoisilla blogeilla, ajankohtaisilla webinaareilla, hyödyllisillä oppailla ja muilla inspiroivilla tekstisisällöillä ja kuvilla.
  3. Kolmantena tulee harkintavaihe, jossa tärkeään rooliin nousee hakukoneoptimointi ja -markkinointi, kun tässä vaiheessa suppiloa oleva henkilö tietää jo suunnilleen mitä on etsimässä. Tässä vaiheessa tarve on siis jo tiedossa ja sopivaa ratkaisua etsitään, jonka vuoksi löydettävyys ja näkyvyys hakukoneissa on erittäin oleellista.
  4. Neljännessä vaiheessa, jossa itse hankinta tapahtuu, tärkeimmässä roolissa on yrityksen verkkosivut tai muu myyntikanava, jossa hankinta tai siihen liittyvä yhteydenotto tapahtuu. Verkkosivujen tulee olla selkeät, sopivan informatiiviset, helpot ja nopeat visuaalista ilmettä unohtamatta, jotta henkilö voi edetä harkinnasta mahdollisimman mutkattomasti hankintaan.

Jokainen ostaja on erilainen, jonka vuoksi tärkeimmille kohderyhmille on hyvä tehdä omanlaista sisältöä. Ostosuppilossa ei myöskään edetä samaan tahtiin, vaan joku voi hyvin tehdä hankintapäätöksen herkemmin käymättä kaikkia suppilon vaiheita läpi, kun taas joku toinen kiertää vaiheita läpi useampaan otteeseen ennen päätöstä, siksi jokaiseen kohtaan tulisi panostaa.

Jälkimarkkinoinnin avulla pitkäaikaisia asiakassuhteita

Hyvä on myös kiinnittää huomiota, että kun kävijä ollaan saatu asiakkaaksi, polku ei suinkaan pääty siihen, vaan paras asiakassuhde on tietysti pitkäaikainen. Asiakassuhteen vaalimiseksi olemassa myös erinäisiä kosketuspisteitä, jossa markkinoinnilla on osansa.

Jälkimarkkinointia tehdään yleensä uutiskirjeiden, tarjouskampanjoiden ja kyselyiden avulla laadukasta asiakaspalvelua unohtamatta. Kun ensimmäinen hankinta on täyttänyt ja mielellään ylittänyt odotukset, asiakkaana pysyminen tai sellaiseksi palaaminen on todennäköisempää.

 


Elina Skön
Markkinoinnin suunnittelija
elina.skon@kupli.fi

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: