Pääviestit kertovat niin potentiaalisille asiakkaille kuin yrityksen omalle henkilökunnalle, mitä yritys tarjoaa ja mikä erottaa sen kilpailijoista. Pääviestit tarjoavat suuntaviivat niin markkinoinnin, viestinnän kuin myynninkin tekemiselle.

Pääviestit brändin ytimen kiteyttäjinä

Pääviestit kuuluvat siis olennaisena osana yrityksen tai sen tarjooman brändäykseen. Pääviesteihin kuuluvat yleensä slogan eli iskulause, USP eli unique selling point sekä asiakaslupaus. Myös yrityksen tarina on tärkeä osa viestintää. Osana pääviestejä on myös tone-of-voice eli äänensävy, jolla yrityksen kaikissa kanavissa viestitään.

Pääviestit määritellään yrityksen tai tuotteen markkinoinnin aluksi tai sille uutta suuntaa hakiessa. Niiden tarkoituksena on kertoa yrityksen ulkopuolelle selkeästi se, mitä yritys tai tuote tarjoaa, mitä asiakkaan ongelmia ne ratkaisevat. Ne voivat kertoa myös yrityksen arvoista, taustoista tai muusta, mikä vaikuttaa potentiaalisten asiakkaiden mielikuviin yrityksestä, toisin sanottuna brändiin. Ne auttavat siis erottautumaan massasta.

Koska pääviesteissä kiteytyvät ne pääasiat, joita halutaan ulospäin viestiä, käytetään niitä markkinointiviestinnän pohjana. Niin yrityksen verkkosivutekstien, tv-mainosten kuin somepäivitystenkin tulisi noudatella pääviestien linjaa eikä aiheuttaa ristiriitaa niissä määritellyille asioille.

Huolellinen suunnittelu takaa hyvän lopputuloksen

Joskus käy niin, että vaikkapa juuri ennen nukahtamista mieleen tule täydellinen slogan tai pidempikin ydinviesti. Tällaiset väläykset kannattaa tietenkin laittaa heti ylös. Yleensä pääviestien luominen ei kuitenkaan käy näin helposti, vaan hiomista joudutaan tekemään pitkään ja hartaasti.

Kun sovit markkinointitoimiston kanssa pääviestien luomisesta markkinointi– tai brändistrategian luomisen yhteydessä tai kokonaan erillisenä projektina, aloitetaan niiden tekeminen keskustelemalla siitä, millaista kuvaa haluatte brändistänne luoda ja mitä asiakkaanne tarvitsevat ja arvostavat. Pääviestien, niin kuin kaiken muunkin markkinoinnin tekemisen, on oltava linjassa yrityksen strategian kanssa.

Joskus toimiston luomat pääviestit osuvat kerralla kohdalleen, mutta monesti niitä hiotaan useita kierroksia ja ne vaativat monen tekijän ideoita. Tärkeää on, että ilmaisette omat näkemyksenne selkeästi markkinointitoimistolle, jotta markkinointitoimiston ehdotukset eivät ole ristiriidassa teidän ajatustenne kanssa.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä, joka taitaa myös pääviestien muotoilun. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: