Pahimmat virheet, jotka yritys voi tehdä Instagram-tilillään

Vaikka Instagram on ollut jo vuosia kuluttajien ja mainostajien suosiossa, ja yhä useammat yritykset tiedostavatkin Instagramin tärkeyden, on monella firmalla edelleen paljon kehitettävää Instagramin kanssa. Kupli listasi 5 pahinta virhettä, jotka yritys voi Instagram-tilillään tehdä. Hyvät uutiset: nämä kaikki virheet ovat ratkaistavissa.

1. Suunnittelemattomuus

”Instagram on rento kanava, kunhan jotain postaa fiiliksen mukaan.”
”Tuhruiset kännykkäkameraräpsyt ovat ihan hyviä.”

Kaikki yritykset eivät vielä vuonna 2018:kaan näe Instagramia varteenotettavana markkinointikanavana, vaikka siellä on suurin osa kuluttajista. Monien yritysten mielestä suunnittelu on turhaa ja Instagramissa voi edetä fiilispohjalta. Ethän laittaisi suunnittelematonta materiaalia lehtimainokseenkaan, miksi siis Instagramiinkaan? On hassua, että joihinkin markkinoinnin osa-alueisiin panostetaan rutkasti aikaa, rahaa, ja suunnittelutyötä, ja osa jätetään retuperälle. Somen täytyy olla yhtenäisessä linjassa muun markkinoinnin kanssa. Mieti tilannetta, jossa kiinnostunut potentiaalinen asiakas luovii tiensä Instagramiin, joka näyttää hutiloidulta eikä Instagram-tili viesti lainkaan brändimielikuvaa, jonka asiakas on ehkä muussa kanavassa nähnyt. Tällöin voi iskeä hämmennys.

2. Huonosti rajautuvat kuvat

Kaikki ovat varmaan törmänneet katkeaviin teksteihin tai puuttuviin päihin Instagramissa. Tämä johtuu siitä, että kuvat ovat suorakaiteen muotoisia eivätkä neliöitä. Tarkista siis aina ennen ei-neliönmuotoisen kuvan laittoa, että kuva rajautuu järkevästi.

3. Pelkkien tuotekuvien postaus

Luulet, että Instagram on sitä varten, että voit julkaista kuvia yrityksesi tuotteista ilman sen suurempaa tarinaa. Jos haluat Instagram-tilistä oikeasti kiinnostavan ja sitouttavan kanavan, sinne täytyy tehdä monipuolista sisältöä, joka sitouttaa seuraajasi.

4. Paljon kuvia, joissa pelkkää tekstiä

Tämä liittyy vahvasti edelliseen kohtaan. Instagram-tilistä tulee erittäin sottainen, jos siellä on paljon kuvia, joiden päällä on tekstiä. Lisäksi paljon tekstiä sisältävien kuvien mainostaminen voi tavoittaa tavallista vähemmän ihmisiä.

5. Instagramin suunnittelu ja päivitys on jonkun valmiiksi ylityöllistetyn niskassa

Koska et pidä Instagramia strategisena kanavana, annat päivitysvastuun jollekin jonkun työn oheen budjetoimatta sille juurikaan aikaa. Tai kuten moni tekee, annat somen päivittämisen kesäharjoittelijan tehtäväksi. Kuka tahansa Instagramista onkaan vastuussa, on tärkeää, että hänellä on riittävästi aikaa sekä tietotaitoa suunnittelu- ja päivittämistyöhön.

Lue myös kirjoituksemme siitä, mitä pitää ottaa huomioon, kun lisää sisältöjä sosiaaliseen mediaan. 

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: