Painotuotteiden, kuten flyereiden ja monisivuisten esitteiden määrä on vähentynyt huomattavasti viime vuosina. Suurimmat syyt tähän löytyvät digimarkkinoinnin vakiintumisesta osaksi yritysten viestintää sekä ympäristösyistä.

Sosiaalisen median kanavia ja muita digimarkkinointimahdollisuuksia on niin monia, että jokaiselle löytyy niistä sopivat alustat omaan viestintään ja painotuotteiden tarve laskee. Muutamat painotuotteet ovat kuitenkin pysyneet ajankohtaisina, esimerkiksi käyntikortit, joille sosiaalisesta mediasta ei löydy yhtä sopivaa ja helposti jaettavaa korvaajaa.

Panosta painotuotteen laatuun, älä määrään

Painotuotteissa, kuten käyntikorteissa ja esitteissä on mahdollisuuksien mukaan tärkeää huomioida suurten painomäärien sijaan tuotteiden laatu. Laadukas painotuote jää mieleen paremmin kuin ohuelle paperille painettu lappunen, eikä se ajaudu roskakoriin yhtä helposti. Erilaisia painatustekniikoita löytyy painotaloista monipuolisesti ja niitä kannattaa hyödyntää.

Käyntikorttiin tai esitteen kanteen voi miettiä esimerkiksi kohokuviointia tai foliopainatusta, joiden avulla lopullisesta painotuotteesta saa henkilökohtaisemman ja omanlaisensa. Tällainen painotuote jää saajansa mieleen jo visuaalisuutensa vuoksi ja edesauttaa sitä, että tuote, kuten käyntikortti ei jää vain taskun pohjalle pyörimään.

Millaisen vaikutelman tahdot painotuottellasi antaa?

Paperin tarkka valinta saattaa vaikuttaa liioittelulta ja turhalta hifistelyltä, mutta sillä voi olla suuri merkitys painotuotteen arvokkuuden kannalta. Samoin kuin et tahdo käyntikorttisi olevan tavallisen tulostuspaperin paksuista, et varmasti tahdo suurempienkaan painotuotteiden tuntuvan sen vähempiarvoisilta.

Papereita valittaessa voi paperin paksuuden lisäksi valita muun muassa kiiltävää tai mattapintaa, karkeapintaista tai huurrettua paperia tai jopa ohutta puuviilua. Painotuotteita suunniteltaessa kannattaakin miettiä yrityksen muuta brändiä ja visuaalisuutta.

Monipuolinen viestintä on mieleenpainuvaa

Monipuolisuus viestinnässä on erityisen tärkeää ja siksi painotuotteiden mukaan ottamista digitaalisen markkinoinnin rinnalle tulee miettiä. Fyysinen painotuote viestii konkreettisuudellaan sitä, että yrityksesi on oikeasti olemassa. Esimerkiksi messuilla tai muissa tapahtumissa suuret painotuotteet, kuten roll up on oikein sijoitettuna tehokas tapa saada kävijät kiinnostuneeksi yrityksesi palveluista ja houkutella nämä pisteellesi kuulemaan lisää.

Ennen kuin päätät siirtyä täysin digitaaliseen markkinointiin, mieti millaista lisäarvoa painotuotteet voisivat tuoda yrityksesi markkinointiin ja millaisia uusia tai vanhoja kohderyhmiä niillä on mahdollista tavoittaa.

Alkoivatko painotuotteet ja paperivalinnat kiinnostaa? Me Kuplilla autamme kaikissa painotuotteisiin ja tekniikoihin liittyvissä kysymyksissä, ota yhteyttä!

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: