Ihmiset viettävät sosiaalisessa mediassa aikaa nyt aiempaa enemmän, mutta yritykset tulevat vielä askeleen perässä. Osa yrityksistä ja organisaatioista on pystynyt nopeallakin aikataululla tekemään huikean hypyn etäopetuksen, -koulutusten ja -työn kanssa, osalla tämä digiloikka odottaa vielä aikaansa.

Vanhoja tapoja ja opittua on haastavaakin muuttaa, mutta pakottavat tilanteet vievät muutosta eteenpäin. En usko, että yksikään organisaatio voi tämän kriisin jälkeen palata vanhaan. Nyt mitataan muutosvalmius ja -halu, ja lopulta menestyjinä tulevat tästäkin selviämään ne, jotka ovat pystyneet kääntämään tilanteen positiiviseksi ja löytäneet uusia tapoja työlle ja tekemiselle.

Kyselymme paljasti, että digiloikan tekeminen on vasta alussa

Kysyimme viime viikolla Kuplin Instagram Storiesissa, viettävätkö ihmiset nyt aiempaa enemmän aikaa somen ja verkkopalveluiden parissa. Kysyimme myös, miten yritykset puolestaan ovat reagoineet tilanteeseen, jossa palvelujen digitalisoinnista ja tuotteiden myynnistä verkossa on tulossa uusi normaali.

Seuraavassa vastaukset:

1. Oletko viettänyt tavallista enemmän aikaa somessa tai muissa verkkopalveluissa koronaeristyksen alettua?
Kyllä 77 % – Ei 23 %

2. Onko jokin käyttämistäsi palveluista siirtynyt nettiin?
Kyllä 53 % – Ei 47 %

3. Onko yrityksesi tai työnantajasi tarjoamia palveluita siirretty nettiin?
Kyllä 48 % – Ei 52 %

4. Oletteko ideoineet tai lanseeranneet kokonaan uusia palveluita tai tuotteita?
Kyllä 38 % – Ei 62 %

5. Oletteko markkinoineet verkkopalveluita tavallista enemmän somessa?
Kyllä 50 % – Ei 50 %

Vaikka vastaajajoukko ei ole millään tavoin tilastollisesti merkittävä, siinä näkyy kuitenkin selvästi, että kriisin myötä 77 % vastaajista käyttää somessa ja verkkopalveluissa enemmän aikaa kuin ennen, ja osa palveluista ollaan saatu siirrettyä kiireellisestikin verkkoon. Uusien palveluiden ja tuotteiden ideointi on varmasti vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta uskon, että tätä tullaan näkemään lähikuukausina entistä enemmän ja yhä useampi suorittaa tarvittavan digiloikan.

Mielenkiinnolla katsomme mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta varmaa on, että viimeistään nyt työ ja tekeminen yrityksissä tulee muuttumaan – nopeammin kuin koskaan ennen.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tutustu meihin tarkemmin!

 

Mari Orpana


Mari Orpana

mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: