Paytrail julkisti hiljattain raporttinsa Verkkokauppa Suomessa 2020. Verkkokauppa on ollut tapetilla paljon koronapandemian aikana, mutta mitä luvut oikeasti kertovat viime vuoden verkkokauppakäyttäytymisestä? Poimin tähän blogitekstiin raportin mielenkiintoisimpia lukuja, koko raportti luettavissa täältä. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan koko raporttiin, se on selkeä ja visuaalinen ja ennen kaikkea todella mielenkiintoinen!

73 % suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia verkkokaupoista edellisen 28 päivän aikana.

Tämä on mielestäni ihan älytön luku. Lähes kolme neljästä oli tutkimuksentekohetkellä ostanut jotakin verkkokaupasta 4 viikon sisällä! Raportin mukaan nuoremmissa ikäluokissa aktiivinen verkosta ostaminen oli vieläkin yleisempää: jopa 84 % alle 50-vuotiaista kertoi ostaneensa verkosta edellisten viikkojen aikana.

Suomalaisista 24 % kertoi lisänneensä verkko-ostamistaan koronarajoitusten myötä.

Raportin mukaan koronapandemia kasvatti eniten naisten (28 %) ja alle 30-vuotiaiden (31 %) verkko-ostamista.

Jopa 62 % oli pitäytynyt vain kotimaisissa verkkokaupoissa.

Raportin mukaan naiset ostivat ulkomailta miehiä harvemmin: heistä vain joka neljäs oli tehnyt ostoksia ulkomaisissa verkkokaupoissa. Keskimääräistä enemmän ulkomaisista kaupoista ostivat alle 50-vuotiaat suomalaiset.

Suomen verkkokaupan kokonaisliikevaihdon arvioidaan olleen 11,8 miljardia euroa vuonna 2020.

Vaikka voisi luulla verkkokaupan kokonaisliikevaihdon kasvaneen, on 2020 vuoden luku silti noin 2 miljardia euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Raportin mukaan kokonaisliikevaihtoa söi erityisesti matkailussa ja liikenteessä koettu kysynnän äkkipysähdys.

Oletko sinä hyödyntänyt korona-aikana verkkokauppaa aikaisempaa enemmän?

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Strategia ja myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: