Paytrail julkisti kesäkuussa raportin Verkkokauppa Suomessa 2022. Raportti julkaistaan vuosittain ja siitä löytyy mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa verkkokaupan tilasta Suomessa. Tästä blogitekstistä löydät muutaman kiinnostavan noston ja koko raportti löytyy Paytrailin omilta sivuilta.

Verkkokauppa kasvoi 13,2 % 13,36 miljardiin euroon

Verkkokauppa kasvoi vuonna 2021 vuoteen 2020 verrattuna 13,2 % ja kasvua saatiin kaikissa kolmessa kategoriassa (tavarat, palvelut ja matkailu). Erityisesti matkailu kasvoi, kun rajoituksia sen osalta höllennettiin, mutta myös tavaroiden ja palveluiden kohdalla tapahtui kasvua.

Mitä sitten kolmessa kategoriassa ostetaan eniten, kun kysyttiin mitä tavaroita, palveluita ja matkailutuotteita/-palveluita olet ostanut viimeisen 28 päivän aikana? Tavaroissa vaatteet pitävät ensimmäistä sijaa pitävät vaatteet (28%), palveluissa suoratoistopalvelut (38%) ja matkailussa matkaliput ja kuukausikortit (17%).

Verkkokauppaostaminen on arkipäiväistynyt

Verkkokaupoista ostaminen on arkipäiväistynyt ja tämä trendi vain kiihtynyt vuonna 2021. 78 prosenttia suomalaisista kertoi ostaneensa verkosta viimeisen 28 päivän aikana. Alueellisia eroja suomessa ei juurikaan ole, mutta ikäryhmittäin eroa on jonkin verran. Kun jopa 89 % alle 50-vuotiaista oli ostanut viimeisen kuukauden aikana, yli 65-vuotiaista 56 % oli tehnyt ostoksia.

Isoja markkinapaikkoja ei juurikaan vielä käytetä

Mielenkiintoinen ja uusi näkökulma raportissa oli, että suomalaiset eivät vielä käytä kovinkaan paljoa isoja markkinapaikkoja – vain 10 % vastaajista kertoi ostaneensa viimeisen 6 kuukauden aikana Amazonista. Vetovoimaisina tekijöinä ovat laaja valikoima ja halpa hinta. Mielenkiinnolla odotamme, muuttuuko tämä tulevina vuosina.

Verkkokauppa ja sen kehitys vaikuttavat arkeemme niin monin tavoin, että sen kehitystä on hyvä seurata. Mielenkiinnolla odotamme, minkälaista kehitystä tänä vuonna tapahtuu!

Mari Orpana

Mari Orpana
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: