Pinterest – vähän hyödynnetty mahdollisuus

Pinterest on suosittu sosiaalisen median kanava, mutta vain harva yritys hyödyntää sitä omassa markkinoinnissaan. Pinterestiä kuitenkin käytetään paljon erityisesti inspiraation etsimiseen ja hankintojen suunnitteluun. Olisiko Pinterest sinun yrityksesi hyödyllinen sosiaalisen median kanava?

Ketkä käyttävät Pinterestiä?

Pinterestillä on kuukausittain 200 miljoonaa käyttäjää. Heistä 70% on naisia ja kaikista Pinterestin käyttäjistä noin puolet asuu Yhdysvalloissa. Pinterestiä käytetään erityisesti inspiraation etsimiseen ja suunnitteluun. Inspiraatiota etsitään esimerkiksi kodin sisustukseen sekä muodin ja tyylin seuraamiseen. Pinterestin käyttö liittyy myös vahvasti ostoaikeisiin ja Pinterestin mukaan 87% käyttäjistä onkin ostanut tuotteita, koska on nähnyt sen tai samantyyppisen tuotteen Pinterestissä.

Miten Pinterest toimii?

Pinterest on ikään kuin leikekirja, johon voi koota omia suosikkikuvia erilaisten aihealueiden alle. Omille aiheille ja mielenkiinnon kohteille voi luoda oman taulun ja sinne voi ”pinnata” talteen inspiroivia ja kiinnostavia kuvia. Toisia käyttäjiä voi myös seurata ja heidän kanssaan voi käydä keskustelua.

Mainostaminen Pinterestissä on tällä hetkellä mahdollista vain tietyissä maissa (Yhdysvallat, Kanada, Australia, Irlanti, Uusi-Seelanti, Englanti), mutta odotamme, että tämä mahdollisuus tulee myöhemmin myös maailmanlaajuisesti.

Mistä aloittaa Pinterestin käyttö?

Pinterestin käyttö kannattaa aloittaa suunnittelemalla omien taulujen aihealueita ja keräämällä houkuttelevia kuvia, jotka heijastavat yrityksesi brändiä. Resursoi myös tarpeeksi aikaa kanavan käyttöön, sillä Pinterestiä niin, kun ei mitään muutakaan sosiaalisen median kanavaa voi vain avata ja jättää sitten oman onnensa nojaan. Pinterest vaatii muiden somekanavien tapaan aktiivisuutta ja paneutumista.

Älä kuitenkaan mieti aloittamista liian pitkään, sillä kokeilemalla ja tekemällä usein löytyy se paras lopputulos. Tee siis kevyt suunnittelu, aloita ja kehitä tekemistä matkan varrella, niin opit yrityksellesi parhaat toimintatavat ja saat kaiken hyödyn irti kanavasta.

 

 

Mari Orpana


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin? Ota yhteyttä!
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: